ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Jaké jsou vzdělanostní šance dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí?

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Archiv tiskových zpráv ⁄ Tiskové zprávy 2009 ⁄ Jaké jsou vzdělanostní šance dětí ze sociálně...

Jaké jsou vzdělanostní šance dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí?

Dva výzkumy společností Člověk v tísni a GAC, které byly zaměřeny na analýzu podoby a příčin segregace dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí, přinesly mnohá alarmující zjištění. MŠMT se na jejich základě chystá podpořit opatření směřující k odstranění vzdělávacích důsledků sociálního znevýhodnění.    

P1020709.JPG

VIDEO: Sestřih tiskové konference

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška stanovil při svém nástupu do funkce jako jednu z hlavních priorit podporu vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním. I nyní, kdy se jeho působení v čele resortu chýlí ke konci, pokládá Liška další aktivity na poli odstraňování nerovností a podpory sociálních programů ve školství za jednu z nejdůležitějších součástí agendy MŠMT. 

„Naším cílem je dosáhnout vyššího podílu dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí v hlavním vzdělávacím proudu. Čím více jich bude docházet do „běžných"  základních škol, čím více se nám podaří realizovat koncept inkluzivního vzdělávání, tím úspěšnější budou tyto děti v dalším životě. A zdaleka se to netýká jen Romů,"  říká ministr Liška. 

Z jeho popudu už před časem vznikla na MŠMT samostatná skupina pro sociální programy ve školství (vede ji náměstkyně Klára Laurenčíková). V souvislosti s potenciálně diskriminačním zacházením s romskými dětmi představuje zmapování vzdělávací situace žákyň a žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí důležitý krok. 

„Aby ministerstvo získalo přehled o aktuální situaci ve školách, zadalo ke zpracování dvě rozsáhlá sociologická šetření u společností GAC a Člověk v tísni, která mapují postavení sociálně znevýhodněných dětí ve vzdělávacím systému," vysvětluje náměstkyně Laurenčíková. 

K provedení takového druhu výzkumu se Česká republika zavázala i v reakci na více než rok starý rozsudek Evropského soudu pro lidská práva v kauze D.H. a ostatní. Rozsudek konstatoval, že český vzdělávací systém se vůči romským dětem projevuje diskriminačně. Potvrdil tak, na co dlouhou dobu upozorňovaly mnohé nevládní organizace: že do škol pro žáky s lehkým mentálním postižením docházejí i romské děti, jejichž handicapem není mentální postižení, ale pouze sociální znevýhodnění. 

„Takové údaje nesmíme podceňovat. Chceme je naopak prověřit a na jejich základě pak podpořit opatření, která pomohou zmírňovat důsledky sociálního znevýhodnění. A to nejen u romských dětí. Opatření ministerstva jsou zacílena tak, aby umožnila rovné šance ve vzdělávání všem dětem,"  zdůrazňuje Laurenčíková a dodává, že bez těchto statistických dat nebudeme schopni úspěšně realizovat systémové změny.  

Na studie, které si MŠMT objednalo u společností GAC a Člověk v tísni (přílohou tiskové zprávy jsou stručné závěry těchto studií), navazuje podle Laurenčíkové šetření prováděné Ústavem pro informace ve vzdělávání. To má zjistit, podle jakých vzdělávacích programů jsou sociálně znevýhodnění žáci vzděláváni nejčastěji. Údaje získané pomocí tohoto šetření mají napomoci efektivnějšímu uskutečňování Akčního plánu realizace koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí. Pochybnosti, které se v souvislosti s postupem MŠMT objevily v tisku, vyvracejí jak neziskové organizace, tak zahraniční experti. Podle jejich názoru je získávání takových dat legitimní a potřebné.

DÁLE ČTĚTE:

Přílohy:

Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žáků a žákyň.pps Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žáků a žákyň.pps (356,50 KB)
Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se specialními vzdělávacími potřebami.pps Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se specialními vzdělávacími potřebami.pps (352,00 KB)
Navrhovaná opatření MŠMT.pps Navrhovaná opatření MŠMT.pps (193,50 KB)
Akční plán včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí.pdf Akční plán včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí.pdf (233,90 KB)  

Plná znění obou výzkumů:

Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků.pdf Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků - PLNÉ ZNĚNÍ.pdf (875,70 KB)
Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami PLNÉ ZNĚNÍ.pdf Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami -  PLNÉ ZNĚNÍ.pdf (2,92 MB) 

 

Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 257 193 566
e-mail: katerina.bohmova@msmt_cz   

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Kontakty pro média
  • Tiskové zprávy
  • Ministr
  • Logo MŠMT
  • Archiv tiskových zpráv
    • Tiskové zprávy 2016
    • Tiskové zprávy 2015
    • Tiskové zprávy 2014
    • Tiskové zprávy 2013
    • Tiskové zprávy 2012
    • Tiskové zprávy 2011
    • Tiskové zprávy 2010
    • Tiskové zprávy 2009

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací