„Z velké části jde buď o dosud nezveřejněná data, nebo o datové sady, které nebyly dosud vizualizovány pomocí kartogramů. Čtenář zde najde nejen velké množství jevů zobrazených v mapách, kdy intenzita jevu je zobrazena za okres, ale také celou řadu doprovodných analýz, které se rozdílné hodnoty napříč okresy pokouší vysvětlit,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal s tím, že paralelně s publikací byla připravena také webová platforma www.vzdelavanivdatech.cz. „Ta nabízí elektronické vizualizace těchto dat pro komfortní práci s důležitými zjištěními. Data a jejich vizualizace budou průběžně doplňovány o další relevantní a důležité ukazatele, platforma tedy bude aktualizována v čase i tematicky,“ dodal ústřední školní inspektor.
Publikace i webová platforma je důležitým příspěvkem České školní inspekce i resortu školství jako celku k řízení vzdělávání na základě relevantních dat a informací, v souladu s tzv. evidence-based principy. „Abychom mohli připravovat žáky kvalitně a přizpůsobit trend našeho školství, musíme vycházet z dat, nikoliv z pocitů či tradic. To je také jedna z věcí, které si vláda v oblastí školství vytkla, a chce dělat většinu změn na základě toho, co se děje v terénu. Představená publikace a portál není jen další analýzou, nad kterou jen pokývneme hlavou, ale je to nástroj, jak sledovat rozdílné výkony jednotlivých okresů a stírat rozdíly mezi dětmi a na základě toho určit správný trend,“ řekl ministr školství Petr Gazdík. Sběr a vyhodnocování dat koordinuje MŠMT nejen s ČŠI, ale také s organizacemi PAQ nebo Člověk v tisni.
Zjištění, informace, data a vizualizace dostupné v nové publikaci budou velmi dobře využitelné nejen pro ministerstvo, ale také pro řízení a podporu vzdělávání ze strany jednotlivých krajů, pro strategické a akční plánování v územích, pro zřizovatele škol i pro školy samotné, pro pregraduální přípravu budoucích učitelů nebo pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Zásadní přidanou hodnotou publikace i webu je pohled na vzdělávací témata optikou situace v jednotlivých nižších územních jednotkách, a to v širším kontextu vzdělávacích souvislostí a faktorů, které vzdělávání ovlivňují. „Kromě dat a map jsou tam ještě grafy a tabulky, schémata i modely a analytické testy, které dávají datům kontext z hlediska významu jednotlivých jevů a souvislostem mezi nimi,“ řekl Tomáš Zatloukal.
Další informace zde: https://csicr.cz/cz/Aktuality/Ceske-skolstvi-v-mapach