Konzultace se soustředily na výměnu zkušeností s digitalizací a distančním vzděláváním v době pandemie, budoucí možnosti a podporu digitální transformace ze zdrojů EU. Debata se zaměřila rovněž na aktuální otázku přístupu k vědeckým publikacím a politiky elektronických informačních zdrojů.
Pokud jde o digitalizaci, vystupující se shodli na tom, že pandemie vytvořila na jaře 2020 nečekanou situaci, v níž bylo nutné rychle jednat a zvládnout množství problémů ve velkém měřítku a v neobvykle krátkém čase. Škála řešených problémů zahrnovala vybavení škol i žáků nástroji umožňujícími distanční výuku, zaškolení učitelů a pomoc žákům, školám i rodinám nejen s výukou samotnou, ale i s dopady izolace žáků od jejich vrstevníků. Problémy i možnosti řešení jsou přitom napříč zeměmi V4 velmi podobné.
Václav Velčovský ve svém vystoupení shrnul závěry šetření České školní inspekce a zdůraznil příspěvek státního rozpočtu ve výši 1,3 mld. korun, které školy dostaly během podzimu na ICT vybavení. Ocenil také projekty ESIF a přípravu NPO, které distančnímu vzdělávání ve všech jeho složkách mohou pomoct. Uvedl dále, že je nutné zajistit, aby žádné dítě nezůstalo pozadu a aby se pozornost zaměřila také na zhruba 10.000 dětí, které nebyly do distančního vzdělávání zahrnuty. Nejen dorovnávání rozdílů ve vzdělávání, ale především rozvoji sociálních kompetencí a tělesné výchově by měly napomoci letní campy, které Česká republika plánuje. Náměstek Velčovský uvedl i to, že těžkou situaci, kterou ve vzdělávání přinesla pandemie a distanční vzdělávání, můžeme vnímat i jako příležitost k rychlejší a hlubší transformaci vzdělávání.
Diskuse se dále věnovala podmínkám přístupu k výsledkům vědeckých prací. Česká republika podporuje otevřený přístup k výzkumným publikacím a datům, protože napomáhá excelentnímu výzkumu. Naše země zvolila výhodnou strategii využití centrálního přístupu přes Národní technickou knihovnu, které se podařilo zajistit lepší podmínky přístupu pro naše vědce. Všichni účastníci se shodli na tom, že další společné úsilí zemí V4 může situaci v tomto směru dále zlepšit.
hostitelem akce byl polský ministr školství a vědy Przemysław Czarnek