Dokumentace obou programů i jejich aktualizace byly v době jejich zahájení zpracovány na základě platné
legislativy, odsouhlaseny Ministerstvem financí a v případě programu Rozvoj a obnova materiálně technické
základny veřejných vysokých škol navíc vládou České republiky.
V průběhu realizace programů došlo ze strany nového vedení odpovědných útvarů MŠMT ke zjištěním u konkrétních
akcí, a proto již v průběhu realizace byla vydána opatření, která v dalších letech zamezila opakování
pochybení. Jmenovaná konkrétní pochybení jsou shodná se zjištěními, která MŠMT shledala. Akce, u kterých došlo
k významnému navýšení nákladů, byly registrovány a zadány v letech 2004-2006.
Nové vedení MŠMT provedlo podrobnou analýzu těchto pochybení a ve variantách rozhodovalo o řešení situace. Vzhledem
k tomu, že v době zjištění pochybení, stavební práce již probíhaly a byl vyčerpán velký objem prostředků
státního rozpočtu, bylo rozhodnuto o navýšení státní dotace tak, aby bylo možné realizaci akce dokončit a
investice sloužila původně stanovenému účelu. Projednávání dodatků investičních akcí pak zpozdilo realizaci
akcí.
Učiněná opatření byla zapracována i do následné dokumentace programu reprodukce majetku veřejných vysokých škol pro
léta 2011 – 2016, jehož cílem je, v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné,
vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol, zásadní změna orientace VVŠ od
kvantity ke kvalitě.
V novém programu byly zpřísněny podmínky pro poskytování dotací, vč. ustanovení povinností využívat majetek po
dobu stanovenou správcem programu, nepřevádět předmět podpory na jinou osobu, uchovávat doklady a písemnosti a
vést samostatnou analytickou evidenci apod.
Původní dokumentace programů byly zpracovány za podmínek, kdy ze strany Ministerstva financí nebyla dána jasná osnova
nově vznikajících programů a požadavky na jejich formální a věcnou stránku byly MF postupně upřesňovány a kdy MF
i zpracovatelé si byli vědomi značné komplikovanosti a nepřehlednosti materiálu. Tato skutečnost byla výsledkem
hledání konečné podoby programů, které měly zůstat materiálem především koncepčním, založeným na vybilancování potřeb
s dostupnými zdroji za programy jako celek, a který však vzhledem k předepsané struktuře podprogramů musel
zohledňovat i konkrétní situaci každé v něm obsažené VVŠ. V té době zároveň ani VVŠ nepracovaly se shodnou
úrovní a strukturou dat, charakterizující stav jejich materiálně technické základny.
Nesouhlasíme s názorem NKÚ, že se resort připravil o možnost zpětně vyhodnotit efektivnost dané investice. V
textu dokumentace jednotlivých podprogramů jsou uvedeny konkrétní jmenovité akce a k nim přiřazené technické
parametry, kterými má být cílů dosaženo. Efektivnost investice je prokázána především splněním vyčíslitelných
parametrů.
MŠMT prostřednictvím financování dle zákona o vysokých školách kontroluje činnost VVŠ průběžně a má informace
o účelném využívání pořízené investice, např. prostřednictvím správních rad VVŠ, které rozhodují
o nakládání s majetkem. Zápisy ze správních rad jsou VVŠ povinně doručovány na MŠMT.
Kontakt
Mgr. Marek Zeman
ředitel odboru vnějších vztahů a
komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8,
118 12 Praha 1
e-mail: press@msmtcz
Reakce MŠMT na zprávu NKÚ
Praha, 22. 10. 2012 – Kontrola NKÚ byla zaměřena na programy na rozvoj a obnovu materiálně
technické základny veřejných vysokých škol, které byly zahájeny již v roce 2003. Jmenovaná konkrétní pochybení
ve zprávě NKÚ jsou shodná se zjištěními MŠMT, k jejichž nápravě ministerstvo přijalo již dříve příslušná
opatření.