Tým expertů představil během zasedání Model kompetencí potřebných k zapojení se do demokratické kultury, který má ambici stát se jedním z hlavních evropských dokumentů v této oblasti a který by měl být po nezbytném pilotním ověření na vybraných školách v Evropě dále promítnut a zohledněn v kurikulárních a dalších dokumentech v členských zemích Rady Evropy.
Dokument byl zástupci členských zemí velmi pozitivně přijat a podpořen. Popisuje konceptuální model kompetencí, které si žáci potřebují osvojit, aby se mohli účinně zapojit do demokratické kultury a žít ve vzájemném respektu v rámci demokratické společnosti. Cílem modelu je poskytovat informace potřebné k rozhodování a plánování ve vzdělávacím procesu, pomáhat vzdělávacím systémům účinně připravovat žáky pro život a vychovat z nich demokratické občany.
„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podporuje občanské vzdělávání, jednak jako důležitou součást vzdělávání, ale i v podobě aktivit, které umožní prožít demokratické postupy v praktických příkladech a aktivitách ve škole i mimo školu. Dokladem toho je například podpora projektu žákovských parlamentů, které budou dále podpořeny i v rámci pilotního projektu. Model kompetencí představený na konferenci ministrů je dobrým dokumentem a nalezne reflexi i u nás“, říká Jindřich Fryč. „Bude teď na nás, abychom jej posoudili a zvážili zapojení se do ověřovací fáze, která bude v členských zemích Rady Evropy probíhat“, dodává.
Na závěr zasedání byla také přijata Deklarace 25. zasedání Stálé konference ministrů školství, jejíž text je možné
nalézt na následující webové stránce:
https://www.conference-service.com/25_standingconference/documents/E%20MED-25-3%20Final%20DECLARATION.pdf