ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Rada EU
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium v zahraničí
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • RESPEKT: Rozhovor s Petrem Roupcem

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ RESPEKT: Rozhovor s Petrem Roupcem

RESPEKT: Rozhovor s Petrem Roupcem

Petr Roupec
22. února 2010 publikoval týdeník Respekt rozhovor redaktora Michala Komárka s vrchním ředitelem kabinetu ministryně školství Petrem Roupcem.    

Ministryně školství Miroslava Kopicová vyzvala ředitele škol, aby konečně zajistili to, po čem lidé z terénu i média volají už léta: aby do zvláštních škol byly zařazovány jen děti s mentálním handicapem. Úřad vychází z průzkumu, který v minulém roce potvrdil, že ve zvláštních školách dnes končí nepoměrně mnoho romských dětí - téměř jedna třetina. Dopis vyvolal bouřlivou odmítavou reakci pedagogů ze zvláštních škol. A ředitel kabinetu ministryně Petr Roupec, všeobecně považovaný za její pravou ruku, říká, že má pro jejich hněv pochopení. Znamená to, že se slibovanou reformou zvláštních škol je konec?

* Co ředitele na požadavcích ministerstva tak rozčílilo?

Já argumentům kolegů ze zvláštních škol rozumím. Oni se obávají toho, aby někdo nechtěl zvláštní školy zrušit nějakým úředním výnosem, ze dne na den. To by bylo samozřejmě špatně. Svědčí to o tom, že atmosféra je dost zjitřená, protože v tom dopise pochopitelně nic takového nebylo.

* Ministerstvo jasně říká, že ve zvláštním školství je leccos špatně, že je třeba ho reformovat a především že do zvláštních škol jsou neoprávněně zařazovány tisíce převážně romských dětí. Proč vlastně ředitelé odmítají uznat, že čeští Romové končí ve zvláštních školách v drtivé většině kvůli svému původu?

Tak někdy se určitě stane, že dítě je do zvláštní školy zařazeno chybně, to nelze vyloučit. Ale rozhodně to není záměr, zlá vůle, nebo dokonce systémová chyba.

* Jak je tedy možné, že do zvláštních škol chodí pořád tak vysoký podíl romských dětí? Nedávno ostatně do médií unikly informace o připravované zprávě školní inspekce, která problém potvrzuje.

Já osobně si nejsem těmi čísly tak jistý. A už vůbec nechci uvažovat v rovině etnické. Je důležité, jestli je tam tolik a tolik Romů? Jsou tam děti, které potřebují z různých důvodů pomoc, a pak tam mohou být i děti, které ji nepotřebují a měly by chodit do „normálních škol". Kdybychom stále mluvili o tom, že je tam moc romských dětí, mohlo by to vést k tomu, že bychom problém viděli v Romech.

* Vždyť je to naopak. To, že je tam moc romských dětí, přece signalizuje, že je tu nějaký problém nikoli s Romy, nýbrž se společností, která je tam posílá.

Jak říkám - může dojít k excesům, ale rozhodně to není tak, že by je tam někdo posílal systematicky. Nejméně pětadevadesát pedagogů na všech typech škol vede ta nejlepší vůle, aby dítě bylo v podmínkách, které mu nejvíc vyhovují.

* Je podle vás vůbec problém, že na zvláštní školy chodí tolik romských dětí?

No, je to zvláštní poměr, ne úplně normální. Ale za daných okolností si nejsem jistý, že nějaké radikální snížení toho procenta by pro ty děti bylo prospěšné. Do zvláštní školy se dostávají opravdu proto, že v normální škole nestačí, ať už proto, že mají handicap, nebo proto, že nemají žádnou podporu v rodině. A zase, to není problém romských dětí, ale obecně dětí, které mají smůlu na rodinu.

* Jenže do zvláštních škol mají být zařazovány právě děti s mentálním handicapem, nikoli děti s problematickou výchovou.

Jistě, může tu také být určitý problém s diagnostikou v pedagogicko-psychologických poradnách, kde se romským dětem opravdu častěji „naměří" nižší inteligence. Ale pokud vím, intenzivně se pracuje na zdokonalené diagnostice. Jenže pokud by se i podle ní ukázalo, že tak vysoké procento Romů má sníženou inteligenci, nezbude nám než to prostě brát jako fakt.

* To zní dost divoce. Nemáte spíš obavu, že tady někdo hledá vědecké důkazy pro své předsudky?

Ne, těch faktorů je víc - problémy diagnostiky, vůle samotných rodičů, aby jejich dítě chodilo do zvláštní školy, výjimečně i tlak školy, aby z ní dítě odešlo. Ale já tvrdím jednu podstatnou věc: vždy je třeba ty věci zkoumat konkrétně, případ od případu, nehledat nějaké plošné radikální řešení, protože to ve školství prostě nefunguje. A opakuji, že jsem přesvědčen, že v naprosté většině případů se učitelé snaží udělat pro svoje žáky to nejlepší.

* Zdá se ale, že na tyto věci panují rozdílné názory i na samotném ministerstvu. Původní reformní plán byl mnohem ambicióznější.

Myslím, že se nelišíme v přesvědčení, že je dobré vytvářet podmínky pro to, aby se čím dál víc dětí vzdělávalo v „normálních" školách. Jenže to nelze udělat rychle, plošně a radikálně.

* Ministerstvo se ještě nedávno hlásilo k tomu, že je konečně třeba skončit s diskriminací romských dětí v našem školství. Proč najednou takto mlžíte?

Je to prostě velice složitý problém, ve kterém navíc hraje školství jen dílčí roli. Kromě nějaké reformy škol musí pozornost směřovat na práci se „sociálně handicapovanými" rodinami, aby ty viděly ve vzdělání hodnotu a svoje děti podporovaly. Bez rodin to prostě školy nevyřeší. Nemá tedy smysl hlásat radikální řešení. Je dobře, že vedeme diskusi, že máme nějakou strategii, je dokonce dobře, že pedagogové zvláštních škol reagovali na ten ministerský dopis tak otevřeně. To všechno nás posunuje dopředu. Ale bude to trvat dlouho.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • Rovnost žen a mužů
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací