Školy budou moci v průběhu následujících zhruba pěti let vyčerpat 4,5 miliardy korun. O projektu, díky kterému mohou mimopražské základní školy dotaci získat, jsme hovořili s ministryní školství Miroslavou Kopicovou.
O finanční pomoci školám z evropských peněz se mluví už dlouho. Představte prosím tento projekt.
Smysluplné čerpání strukturálních fondů jsem od nástupu do úřadu chápala jako svoji prioritu. Hledala jsem cestu, jak v době napjatého rozpočtu školám rychle pomoci a jak se vyhnout bariérám, které jim brání hlásit se do vyhlášených projektů. Aby se peníze neztrácely, aby jejich část nezůstávala zbytečně například v poradenských firmách, bylo třeba najít mechanismus, kterým se dají poslat z MŠMT prostřednictvím krajů přímo do škol. Bylo třeba formulovat úzký okruh priorit s maximálně jednoduchou cestu, která umožní školám do projektu vstoupit. Evropská unie v souvislosti s krizí umožňuje postupovat zjednodušenými procedurami,u nás to ale nikdo zatím nevyužívá. Školství tedy bude první rezort, který tento postup využije.Znamená to ale jednání s našimi partnery (například s ministerstvem pro místní rozvoj, které čerpání evropských fondů koordinuje) a schválení změny zákona o rozpočtových pravidlech.
Kolik peněz z nich základní školy získají?
Skupina, která má na MŠMT na starosti strukturální fondy, spočítala, že bychom mohli školám rozeslat 4,5 miliardy korun. To je úžasné, průměrně na školu vychází zhruba milion korun. Vytvořili jsme jednoduchý vzorec, ze kterého si každá škola bez problémů spočítá, kolik peněz může získat - kalkulujeme s paušálem 300 000 korun a k němu se přičítá na každého žáka 4230 korun.
Do projektu se může tedy přihlásit každá základní škola (mimo pražské základní školy, které z tohoto programu čerpat nemohou), pokud má zájem. Informace naleznou na webových stránky www.eupenizeskolam.cz, odkaz na tuto stránku najdou i na webových stránkách ministerstva školství (www.msmt.cz).
Jaký bude časový rámec projektu?
Školy se budou moci o dotaci ucházet od vyhlášení výzvy, které proběhne co nejdříve, jakmile bude přijata potřebná změna zákona. Připravujeme semináře, při kterých zástupcům škol vysvětlíme mechanismus čerpání finančních prostředků. Uskuteční se v každém kraji. Navíc otevřeme telefonní linku, na kterou se budou moci školy obracet se svými dotazy. Reálně očekáváme, že první žádosti o dotaci ze škol by mohly přijít už v březnu příštího roku.
Čas na podání žádosti o dotaci budou mít školy do 30. 11. 2012, vyčerpat ji musí do dvou let, nejdéle do poloviny roku 2015. Na každou školu, která se přihlásí a vybere si některou ze šablon, se dostane. A každá škola se do projektu může přihlásit pouze jednou.
Školám asi v rámci evropských programů nejvíc vadí složité vypracovávání projektů...
Tento program se od jiných liší zejména v tom, že školy nebudou muset psát žádný projekt, což je věc, se kterou zatím měly největší problémy. Jen si vyberou šablony a podšablony, kterým se budou chtít věnovat. Škola řekne: chceme školit učitele, odměnit nadstandardní práci pedagogů, která s některou z šablon souvisí... Na webu najde ceny šablon pro vzdělávací kurzy, pro zahraniční stáž,dělené hodiny atd. Škola odešle svůj požadavek sekci operačních programů MŠMT, která rozhodne o přidělení dotace, na základě kterého pak škola dostane příslušnou sumu na účet, a může ji začít čerpat. Pokud škola splní požadované výkony (počty dělených hodin, vyškolených kantorů atd..), nemusí už žádat o žádnou další konzultaci, jen uschová podklady pro následnou kontrolu, kterou bude provádět ministerstvo školství. A vypracuje jednoduchou zprávu o průběhu projektu. Vše bude jednoduché.
Jednala jsem s představiteli krajů a ti tento projekt vítají. Chtěli by, abychom našli peníze i pro střední školy. Znamenalo by to získat (při stejných podmínkách jako mají ZŠ) jeden a půl miliardy korun, to je v tuto chvíli obtížné. Hledáme ale alespoň nějaké prostředky, které bychom mohli středním školám poskytnout.
Jakým poměrem se budou zhruba dělit dotace?
Kromě menší části peněz, které půjdou na další vzdělávání, se podstatná část dotace rozdělí mezi náklady na pomůcky a na odměňovánípedagogů. Jednotkové ceny odměn pro učitele za práci navíc související s projektem budou zajímavější než běžné odměňování, díky tomu si budou moci vylepšit svůj průměrný plat. Půjde o práci navíc, z evropských prostředků se nesmí hradit činnosti běžně financované státem. Ovšem školy si budou moci díky tomu třeba dovolit dělit třídy v některých náročných předmětech (podle šablon - cizí jazyky, matematika...). A peníze na pomůcky by pak mohly vyřešit dosavadní snižování objemu peněz na ostatní neinvestiční výdaje. V průběhu pěti let by se tak mohlo do škol dostat více než dvě miliardy korun, to není málo.
Věřím, že to bude pro školy a pro učitele atraktivní program - obsahově i finančně. Bude v zájmu škol, aby se o dotaci přihlásily.