Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace pro rok 2002
METODICKÉ POKYNY
1. Obecná ustanovení
1.1. Úvod
Nestátní neziskové organizace (dále jen NNO) pracující s dětmi a mládeží představují vedle škol a školských zařízení
důležitý prvek ve vytváření nabídky pro aktivní využití volného času dětí a mládeže. Svou činností významnou měrou
doplňují a obohacují výchovně vzdělávací funkci školy a rodiny. Umožňují dětem a mládeži rozvíjet přirozeným způsobem
jejich schopnosti a dovednosti, talent a připravují je na budoucí život. Svou činností rovněž zásadním způsobem
participují na vytváření občanské společnosti v České republice.
Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží jsou naplněním usnesení vlády ČR č. 1 ze 6. 1. 1999 o Koncepci státní
politiky ve vztahu k mladé generaci a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) je vyhlašuje podle
zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů a v návaznosti na usnesení
vlády České republiky č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České
republiky NNO ústředními orgány státní správy.
1.2. Přehled jednotlivých programů a vymezení předkladatelů projektů
Pro rok 2002 jsou k získání státní podpory na realizaci zejména volnočasových aktivit dětí a mládeže vyhlášeny programy Střechy, Sdružení a Zahraničí. Program Investice 2003 je vyhlášen pro rok 2003.
Tyto programy jsou určeny pro NNO, které mají ve svých stanovách zakotvenu práci s dětmi a mládeží a patří k
některému z níže uvedených typů:
a) organizace vznikla podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, - občanské
sdružení,
b) organizace vznikla podle zákona 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých
zákonů - obecně prospěšné společnosti (dále jen OPS),
c) organizace vznikla podle zákona 308/1991 Sb., o svobodě víry a postavení církví a náboženských společností -
účelové zařízení církví.
Programy jsou určeny především pro taková NNO, která mají ve svých stanovách a ustavujících
listinách definován předmět činnosti práci s dětmi a mládeží a jejich členskou základnu tvoří dlouhodobě ze 2/3
členové do 26 let. Své projekty mohou předkládat také NNO, která pracují s dětmi a mládeží a jsou
takto definována ve svých stanovách. Bližší určení je přesně vymezeno u jednotlivých programů.
Programy nejsou určeny pro občanská sdružení působící v tělovýchově a sportu.
Pro potřeby těchto programů se nestátní neziskové organizace dále člení na celorepublikově,
regionálně a místně působící. Za NNO s celorepublikovou působností se považují subjekty,
jejichž
- činnost základních článků probíhá pravidelně alespoň v 8 krajích; tuto skutečnost výslovně uvede NNO v projektu.
Organizacím národnostních menšin je možné udělit výjimku z působnosti v 8 krajích pro splnění hlediska celorepublikové organizace.
Za NNO s regionální působností se považují subjekty, jejichž
- činnost probíhá pravidelně ve 2 - 7 krajích, tuto skutečnost prokáže NNO při předkládání žádosti o dotaci
písemným vyjádřením z každého krajského úřadu, nebo alespoň jednoho obecního či městského úřadu v každém
kraji (příslušný odborný pracovník krajského, obecního či městského úřadu), ve kterých organizace působí.
Za NNO s místní působností se považují subjekty, jejichž
- činnost probíhá pravidelně na území kraje, obce nebo města, přičemž se pražský obvod považuje za 1 okres; tuto
skutečnost prokáže NNO při předkládání žádosti o dotaci písemným vyjádřením krajského úřadu, obecního či
městského úřadu (příslušný odborný pracovník krajského, obecního či městského úřadu), ve kterém organizace
působí.
1.3. Záměry, cíle a základní vymezení programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlášením těchto programů sleduje:
- podporu rozvoje nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží,
- podporu vytváření nabídky volnočasových aktivit pro organizované i neorganizované děti a mládež, zajišťované NNO,
- podporu mimoškolních zájmových činností, participace a dobrovolné práce s dětmi a mládeží,
- rozvoj mobility a mezinárodní spolupráce mládeže,
- zvýšení odbornosti dobrovolných pracovníků NNO.
Cílem programů je podpora činnosti uvedených NNO a podpora střešních organizací dětí a mládeže.
Podpora bude směřována ve dvou rovinách na
a) zabezpečení základní činnosti NNO:
- činnost ústředí a nižších článků celorepublikových sdružení,
- celorepublikové a nadnárodní aktivity,
- mezinárodní spolupráci a zahraniční aktivity mládeže,
- volnočasové aktivity pro členy organizací i neorganizované dětí a mládeže,
- výchova a vzdělávání vedoucích,
- realizaci letních a zimních táborů a ostatních prázdninových aktivit,
- práci s informacemi pro děti a mládež,
- prevenci sociálně patogenních jevů a integraci zdravotně postižených a jinak znevýhodněných skupin dětí a mládeže
.
b) realizace dalších programů NNO které budou směřovat do oblastí:
- otevřené kluby a další cílené aktivity pro neorganizované děti a mládež,
- mimoškolní zájmové činnosti pro neorganizovanou mládež ve věku 15 - 26 let,
- participace mládeže,
- podpora rozvoje dobrovolné práce s dětmi a mládeží.
Všeobecné podmínky k poskytnutí dotací ze státního rozpočtu
1) Organizace musí mít vyrovnány veškeré finanční závazky vůči státnímu rozpočtu.
2) NNO byla registrována na MV ČR nebo jiným příslušným ústředním orgánem, příp. v obchodním rejstříku u soudu,
určeného k vedení obchodního rejstříku nejpozději 1 rok před uzávěrkou přijímání žádosti, v případě investičních
dotací min. 3 roky.
3) NNO nesmí poskytovat prostředky z dotace ze státního rozpočtu republiky jiným fyzickým nebo právnickým osobám,
pokud se nejedná o úhradu spojenou s realizací projektu.
4) Dotace ze státního rozpočtu republiky (tzn. i od jiných orgánů státní správy) nesmí přesáhnout 70 %
celkových plánovaných (rozpočtovaných) výdajů organizace na realizaci projektu. Pokud dosažené příjmy NNO
budou nižší než plánované, nesmí použití poskytnuté dotace přesáhnout 70 % skutečných výdajů občanského sdružení na
uskutečnění projektu. V případě, že podíl státní dotace bude vyšší než 70 %, musí být finanční prostředky,
převyšující tento podíl, vráceny do státního rozpočtu. Výjimečně v odůvodněných případech může MŠMT stanovené
procento čerpání dotace zvýšit a to na základě písemného požadavku organizace.
5) Dotaci nelze použít na:
- výdaje na pohoštění a dary,
- úhradu nákladů, spojených se zaměstnáváním osob v civilní službě,
- výrobu, tisk a distribuci časopisů, brožur a tiskovin veřejně distribuovaných za úplatu komerčními prodejci,
- nákup mobilních telefonů,
- nákup předplatních jízdenek městské hromadné dopravy (s výjimkou programu Zahraničí),
- nákup věcí osobní potřeby, které nesouvisejí s vlastním posláním sdružení,
- leasing,
- financování podnikatelských aktivit a výdělečnou činnost občanských sdružení,
- úhradu členských příspěvků střešním organizacím, působícím v ČR,
- úhradu nákladů zahraničních služebních cest a stáží s výjimkami uvedenými v programu Zahraničí,
- úhradu mezinárodních aktivit rekreačního charakteru.
Další negativní vymezení je uvedeno u jednotlivých programů.
6) Dotace jsou organizaci uvolňovány na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu.
7) Za znevýhodněné děti a mládež se pro účely dotací, poskytovaných dle těchto metodických pokynů, považují zejména děti v ochranné a ústavní péči, držitelé průkazu ZTP a ZTP-P, děti chronicky nemocné, které jsou v pravidelné péči specializovaného lékařského zařízení a tuto péči mohou doložit potvrzením ošetřujícího lékaře, děti a mládež běženců (z utečeneckých táborů).
8) Na dotaci není právní nárok.
9) Finanční prostředky lze použít na investiční (kapitálové) a neinvestiční výdaje včetně nezbytně nutných mzdových prostředků a OPPP, pokud jsou dodržena ustanovení vyhlašovaného programu, vždy však dle účelu, stanoveného v rozhodnutí.
10) V souladu s vyjmenovanými ustanoveními v úvodu, zejména však se Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR, č. 114 ze 7. února 2001, se může dotace poskytnout do 70% rozpočtovaných nákladů schváleného projektu.
11) Finanční prostředky vynaložené NNO v rámci schváleného projektu, jejichž zdrojem není dotace ze státního rozpočtu, nejsou stanovenými účely v rozhodnutí o poskytnutí dotace, resp. některými negativními vymezeními těchto metodických pokynů, nijak dotčeny. Z toho důvodu se finanční prostředky poskytnuté na projekt ze státní dotace účetně evidují odděleně.
12) Výjimku z metodiky podmínek pro poskytování dotací může udělit zástupce MŠMT na základě písemné žádosti.
Soubor ke stažení:
Metodika2002.doc
(typ: ms-word, velikost: 125440B)