Odpovědi, které na položené otázky nabízíme, se mohou stát předmětem diskuse - jsou otevřené Vašim námětům, podnětům, pochybnostem, jiným názorům a budou se vyvíjet. Přispějte svými názory, obavami, návrhy, dotazy. Každý příspěvek má vliv.
Standard v otázkách a
odpovědích.pdf (137,43 KB) - verze ke stažení a tisku
Standard v otázkách a
odpovědích (166,00 KB) - prezentace
1. Co je standard - obecně
- Standard je nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality. Umožňuje rozpoznání kvality a tedy i její ocenění.
2. Co je standard kvality profese učitele?
- Standard je popis žádoucích kompetencí a činností učitele ve zvolených ukazatelích.
- Standard vystihuje takovou úroveň kvality, kterou by měli dosahovat všichni učitelé po několika letech praxe.
- Standard je základním kamenem pro systém profesního růstu.
- Standard popisuje žádoucí stav, který je reálně dosažitelný za předpokladu, že bude vytvořena systémová podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce
3. Jak a komu standard prospěje?
Učitelé
- získají spravedlivější ocenění dobré práce
- získají perspektivu profesního růstu spojeného s platovým postupem
- získají vodítko pro cílené zlepšování vlastní práce (sebereflexe)
- získají odbornou pomoc a podporu pro zlepšování (např. mentory)
- získají jistotu ohledně toho, co se od nich očekává
- navzájem si v profesi lépe porozumí (společný jazyk uvnitř profese)
- objasní snáze vlastní práci veřejnosti (zejména rodičům a zřizovatelům), obhájí ji s oporou ve standardu
Ředitelé
- budou mít oporu pro spravedlivější rozhodování o finančním ohodnocení kvality práce učitelů
- snáze udrží začínající učitele ve škole
- získají vodítko pro pedagogické vedení učitelů ve sboru
- získají rámec pro rozvojové plány školy
Děti
- získají učitele, kteří se stále učí a zlepšují
- zlepší se učení žáků i jeho výsledky
Fakulty připravující učitele
- získají oporu pro žádoucí proměnu učitelského vzdělávání vzhledem k potřebám kurikulární reformy - obsah studijních programů s důrazem na profesionalizaci učitelství, účinné metody a formy výuky
- získají společný rámec pro definování profilu absolventa v souladu s cíli vzdělávací politiky
- přípravné vzdělávání bude provázáno s celoživotním profesním růstem učitele
- o studium se budou ucházet motivovanější uchazeči o profesi učitele, protože profese bude atraktivnější
- budou moci popsat a získat podmínky, které jsou nezbytné pro odpovídající přípravu studentů učitelství
Společnost
- ve školách budou vyučovat motivovaní a spravedlivě ohodnocení učitelé
- zájem o učitelské povolání se zvýší, to povede ke zvyšování kvality vzdělávání
- zvýší se spravedlivost v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a vzdělání bude více odpovídat potřebám společnosti i jednotlivce
- veřejnost získá jasnou představu o nutných vnějších podmínkách pro systémovou podporu učitelů vlastních dětí
- veřejnost bude mít příležitost vyjádřit se, jaký význam přikládá kvalitní výuce a jakou podporu je ochotna učitelům poskytnout
4. Bude dobrá práce oceněna finančně?
- standard pomůže odlišit dobrou práci od nekvalitní s oporou o doklady (důkazy)
- MŠMT pracuje na systému profesního růstu, který bude propojen s platovým postupem
5. Co je profesní růst?
- postupné zvládání požadovaných profesních činností na vyšší úrovni
- postupné zvládání nových profesních činností
- postupné prohlubování kompetencí
- postupné prohlubování pochopení podstatných souvislostí profese
6. Čím motivuje systém profesního růstu učitele?
- nastupující učitelé usilují o to, aby jejich práce dosahovala standardu
→ seberealizace, povinnost, finance
- zkušení učitelé se snaží dosáhnout vyšších úrovní (pokud budou definovány)
→ seberealizace, prestiž, finance
7. Je standard nástrojem kontroly nebo podpory?
- standard v první řadě slouží jako nástroj podpory (profesní růst, sebereflexe, kolegiální podpora)
- „kontrola" spočívá v dokumentování vlastního profesního vývoje
- ve zlomových bodech profesní dráhy učitel prokazuje, že standard splňuje
- ředitel se zajímá o doklady o plnění profesního plánu rozvoje podle stanovených pravidel
8. Kdo bude posuzovat učitelovu práci a jak?
- sám učitel - sebereflexe, sebehodnocení, shromažďování dokladů o plnění standardu
- učitel se svým mentorem (zkušeným kolegou) - zpětná vazba od mentora, doporučení pro zlepšení
- ředitel - vyžaduje doklady o učitelově profesním růstu shromažďované k jednotlivým ukazatelům ve standardu podle předem známých pravidel, pozoruje výuku, vede rozhovory s učiteli
9. Jak bude učitel dokazovat, že standard plní? Bude to nějaká zkouška?
- rozpoznání kvality učitelovy práce bude výsledkem dlouhodobého procesu spolupráce mezi učitelem, jeho mentorem a ředitelem
- dokazování bude založené na shromáždění důkazů v učitelově portfoliu
- důkazy v portfoliu budou vycházet z běžných materiálů, které učitel vytváří při své práci: např. roční plány výuky, plány hodin, reflexe proběhlé výuky, kopie dětských prací s učitelovým hodnocením, mentorovy a ředitelovy záznamy z hospitací, zpětné vazby od žáků i rodičů, fotky či jiné záznamy z výuky žáků (DVD), osobní plán učitelova profesního rozvoje
- v tom, jak využívat externí hodnotitele, není shoda - právě toto může být předmětem diskusních příspěvků
10. Co když učitel bude pořád chodit na školení, získá body, splní standard, a jeho kolega, který za něj vše odučí, nebude chodit na školení, nebude mít body a nesplní standard?
- splnění standardu bude záviset na tom, jaký výkon ve výuce učitel odvádí
- učitel se bude školit, pokud to bude potřebovat cíleně ke zlepšení výkonu, ale „body" za absolvované školení nebudou rozhodující pro uznání kvality učitelovy výuky
- školení bude důležité jen tehdy, když učitel využije to, co se na školení naučil, ve své praxi
11. Proč standard nezformuluje MŠMT nebo ČŠI nebo VÚP nebo pedagogické fakulty?
- standard vyjadřuje očekávání společnosti od práce učitelů, ne pouze řídících nebo kontrolních resortních orgánů
- standard vyjadřuje nároky, které na sebe klade sama profese
- všichni příslušníci profese mají mít příležitost formulovat profesní standard
- experty na výuku a učení jsou především učitelé ve školách
12. K čemu je dobrá veřejná diskuse pro učitele?
- učitelé si navzájem vyjasní, co považují za dobrou výuku, a najdou přijatelnou shodu
- učitelé se mohou doopravdy zapojit a jejich hlas bude slyšet
- díky diskusi, do níž přispějí, si mohou standard osvojit (= vzít za svůj)
- během diskuse se shodnou na terminologii, které budou společně rozumět
- diskuse zprostředkuje veřejnosti větší vhled do profese učitele, a tím pádem i podporu
13. Kde je veřejný prostor pro diskusi?
14. Kdo se zapojí do diskuse?
- učitelé (jednotlivci, sbory, asociace)
- ředitelé (jednotlivci, asociace)
- studenti
- fakulty
- veřejnost
15. Jak dlouho diskuse potrvá?
- I. etapa 16.3. - 18.5.
- II. etapa 1.6.. - 15.7.
- zveřejnění první dokončené verze standardu do konce října 2009
- harmonogram různých diskusních seminářů naleznete na internetu
16. Jak mohu přispět k formulaci standardu?
Zapojit se do veřejné diskuse
- samostatně jako učitel, rodič, ....
- jako člen sboru (diskutovat s kolegy a výstupy zaslat do veřejné diskuse)
- jako člen asociace (diskutovat s kolegy a výstupy zaslat do veřejné diskuse)
Zapojit se do veřejné diskuse na webu
- prostřednictvím strukturovaného diskusního příspěvku (dotazníku)
- prostřednictvím diskusního fór na dílčí otázky
Zapojit se do veřejné diskuse
- vlastními návrhy
- připomínkami k předloženému návrhu
- reakcemi na uveřejňované návrhy ostatních diskutujících
- kladením otázek
17. Jak se budou zpracovávat diskusní příspěvky?
- zpracování usnadní strukturovaný dotazník
- bude provedena a zveřejněna obsahová analýza průběžná a závěrečná
- analýzu zpracuje expertní tým
- budou zveřejňovány odpovědi na často kladené dotazy
- vše bude dokumentováno
- konečná verze standardu bude vycházet z provedených analýz a bude směřovat k širokému konsensu
18. Bude práce na standardu končit s koncem diskuse?
- výstupy z veřejné diskuse budou postoupeny k dalšímu zpracování v následných projektech MŠMT
- standard bude cyklicky revidován - bude to živý materiál
19. Jak bude standard legislativně ukotven?
- bude, ještě není zcela jasné jak
- v zákoně nebude plné znění standardu (standard bude upravován vyhláškou)
20. Existují standardy v zahraničí?
- ano, například ve Velké Británii, Nizozemí, Finsku .. připravují se na Slovensku
- příklady budou doplňovány na webové stránce v sekci „inspirační zdroje"
21. Proč mají učitelé společně přemýšlet o své profesi a formulovat standard učitelovy práce?
- bez popisu očekávané kvality učitele není možné vytvářet a financovat nezbytné podmínky pro její dosahování
- standard potřebuje každá profese, která chce kvalitu zohledňovat při odměňování
- ministerstvo bude hledat cesty, jak potřebné podmínky zajistit
- strukturovaný popis žádoucí kvality práce pomůže učitelům uskutečňovat reformu
22. Další otázky, na které budeme hledat společnou odpověď v diskusi:
- Pro jakého učitele je standard určený? Pro začínajícího? Jak tedy budou motivováni učitelé po dosažení standardu? Má mít standard více úrovní?
- Kolik času bude mít učitel na to, aby dosáhl standardu?
- Co když učitel standardu nedosáhne - bude muset odejít ze školy? Bude to nějak ošetřeno v pracovní smlouvě?
- Jakou roli bude hrát Česká školní inspekce?
- Jaký vliv bude mít standard na vztahy mezi učiteli? Posílí kolegialitu nebo rivalitu?
- Jak bude standard propojen s DVPP?
- A další otázky, které do diskuse vnesete Vy během diskusních seminářů nebo na www.standarducitele.cz