Česká asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) vítá aktivity MŠMT v oblasti tvorby profesního standardu učitele. Jeho plánované systémové zavedení vnímá jako jeden z prostředků zkvalitnění vzdělávacích procesů v českých školách.
Bedlivě sledujeme současnou diskuzi k profesnímu standardu učitele a nejsme mimo toto dění. Řada členů ČAPV je současně angažována v pracovní skupině ke standardu, značná část členstva působí na fakultách vzdělávající učitele a mají proto možnost se do diskuze zapojit buď v rámci těchto subjektů nebo i individuálně. A k tomu je vyzýváme.
V této fázi diskuze k tématu profesního standardu učitele předpokládáme velmi různorodé názory. Nedomníváme se proto, že by bylo možné a z hlediska odborné etiky vhodné, navíc bez přímého mandátu členské základny, vyjadřovat jakýsi „agregovaný" názor do diskuze ke standardům za celou asociaci.
V souvislosti se specifickým zaměřením naší asociace si závěrem dovolíme upozornit v obecné rovině jen na některá rizika při řešení tématu. Profesní standard je odborným tématem a řešení by se proto mělo opírat převážně o odborná stanoviska a výzkumný potenciál. Proces tvorby a zavádění profesních standardů, jak potvrzují i zahraniční zkušenosti, je dlouhodobým aktem a výsledky je nutno očekávat v dlouhodobém horizontu. Problematika profesního standardu je úzce vázána na další fenomény spojené s učitelem a učitelskou profesí (podpora práce učitele, přípravné i další vzdělávání, kariérní dráha učitelů atd.). Proto se domníváme, že je nutné tematiku profesních standardů řešit v návaznostech, koordinovaně a v komplexu.
Současné diskuzi přejeme úspěch a jsme v dalších fázích připraveni pomoci.
Za výbor ČAPV
Doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
předseda