Již z předběžných výsledků vyplynula poměrně velká chybovost. Výsledky analýzy tuto skutečnost potvrdily.
Pouze 39,6 % zpráv o realizaci bez zjištění nedostatku
Ze 714 podaných zpráv o realizaci nebylo pouze u 283 zjištěno žádné pochybení. 431 zpráv o realizaci obsahovalo celkem 1 061 nedostatků, které se nejčastěji vztahovaly k dokládání dokumentace. V této oblasti bylo identifikováno celkem 565 pochybení zahrnujících formální či věcné nedostatky dokumentů nebo přímo nedoložení požadovaného dokumentu.
Následující tabulka shrnuje přehled identifikovaných druhů nedostatků a vyčíslení četnosti zjištěných pochybení v 714 analyzovaných zprávách o realizaci.
Tabulka 1 Přehled nedostatků v doložených zprávách o realizaci
Druh nedostatku
| Počet zjištěných pochybení v projektech
|
Věcný nedostatek dokumentu
| 303
|
Nedoložení dokumentu
| 179
|
Indikátory
| 149
|
Formální pochybení
| 104
|
Nerelevantní výstup
| 90
|
Překročení 60 % zálohy
| 75
|
Formální nedostatek dokumentu
| 69
|
Publicita
| 51
|
Nerelevantní dokumenty
| 14
|
Formální nesoulad při realizaci
| 9
|
Bagatelní podpora
| 6
|
Osvědčení DVPP
| 5
|
Akreditace
| 3
|
Systémová chyba
| 3
|
Vykázání výstupu v dřívějším SO
| 1
|
Celkový součet
| 1061
|
Zdroj: Analýza nedostatků ZoR ZP 02_16_022 a 02_16_023
Mezi nejčastější pochybení v oblasti dokládání dokumentů ke zprávám o realizaci patří:
- u šablon personální podpory neuváděny v pracovněprávních dokumentech názvy a registrační čísla projektů,
- k uzavřeným pracovním smlouvám (příp. DPČ/DPP) nedokládány náplně práce,
- nedokládány reporty o činnosti zaměstnanců,
- nedokládána čestná prohlášení o integraci alespoň tří dětí s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory nebo se speciálními vzdělávacími potřebami,
- u šablony Chůva nedokládány skeny rozhodnutí o přijetí dvou dvouletých dětí,
- u šablon extrakurikulárních rozvojových aktivit chybně vyplňovány třídní knihy čtenářských klubů, klubů zábavné logiky a deskových her i doučování žáků ohrožených školním neúspěchem, především neuváděny v plném formátu data a časy jednotlivých schůzek.
Jako nejméně problematické z pohledu dokládání výstupů se ukázaly šablony zaměřené na osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů.
Doporučení ŘO OP VVV, jak nedostatkům ve zprávách o realizaci předcházet
Vzhledem k výsledkům analýzy nedostatků ve zprávách o realizaci a s ohledem na snahu těmto nedostatkům předcházet ŘO OP VVV příjemcům doporučuje při zpracování zprávy o realizaci využívat přílohu č. 3 výzvy: Přehled šablon a jejich věcný výklad, kde jsou uvedeny veškeré informace k dokládání výstupů (dokumentů) jednotlivých šablon.
Příloha č. 3 k výzvám 02_16_022 a 02_16_023 Šablony pro MŠ a ZŠ I je dostupná na webových stránkáchhttp://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/Vyzva_zjednodusene_projekty_22_a23/Priloha_c_3_Prehled_sablon1.pdf
a k výzvám 02_16_035 a 02_16_042 Šablony pro SŠ a VOŠ na webových stránkách http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/vyzva_sablony_ss_a_vos_I/Priloha_c_3_Prehled_sablon_verze_2.pdf.
Před podáním zprávy o realizaci je rovněž vhodné se ujistit, zda jsou všechny dokládané dokumenty relevantní k ukončenému sledovanému období. V rámci analýzy byly identifikovány případy, kdy došlo k doložení dokumentů vztahujících se k dalšímu sledovanému období, které nebylo předmětem podané zprávy o realizaci, dále pak k doložení nerelevantních dokumentů nebo dokumentů prokazujících výstupy nad rámec 60 % poskytnuté zálohové platby.
S cílem předcházet opomenutím uvedení některých údajů ŘO OP VVV příjemcům doporučuje využívat vzory příloh zpráv o realizaci, které jsou zveřejněny na webových stránkách:
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vzory-priloh-pro-vyzvy-c-02-16-022-a-02-16-023-podpora-skol pro výzvy 02_16_022 a 02_16_023,
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vzory-priloh-pro-vyzvy-c-02-16-035-a-02-16-042-podpora-skol pro výzvy 02_16_035 a 02_16_042.
V zájmu zpřehlednění dokládaných výstupů a urychlení kontroly zpráv o realizaci ŘO OP VVV doporučuje využívat k odevzdání kompletní dokumentace k jednotlivým šablonám soubory ve formátu ZIP označené kódem šablony, např. pro šablonu Školní asistent pro SŠ využít označení „III_1.1“, pro šablonu Sociální pedagog pro ZŠ označení „II_1.4“ apod.