Realizace opatření 3.1 a 3.2 OP RLZ
MŠMT jako klíčový partner Ministerstva práce a sociálních věcí, Řídícího orgánu Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (dále OP RLZ), z hlediska realizace programu přímo řídí a kontroluje dvě opatření v prioritě 3 Rozvoj celoživotního učení, a to:
Opatření 3.1 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních a rozvoj podpůrných systémů ve vzdělávání a
Opatření 3.2 Podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje.
Aktivity nadefinované v rámci opatření vycházejí ze strategických dokumentů českého školství: Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR a Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR a jsou naplňovány prostřednictvím realizace konkrétních projektů.
MŠMT v roli zprostředkujícího orgánu pro opatření 3.1 a 3.2 odpovídá za 24,5 % finančních prostředků z OP RLZ, tj. 97,4 mil. EUR alokovaných pro období 2004 - 2006. Pro opatření 3.1 to znamená cca 2264 mil. Kč a pro opatření 3.2 cca 755 mil Kč.
Pro část opatření 3.1 je konečným příjemcem (tzn. tím, kdo připraví projekt) a zároveň i konečným uživatelem (tzn. tím, kdo projekt zrealizuje) MŠMT a Národní institut pro další vzdělávání. Tzv. národní projekty založené na přímém přidělení prostředků OP RLZ na realizaci nebo k doplnění národních politik a programů jsou realizovány ve spolupráci se školami, kraji, obcemi, nestátními neziskovými organizacemi, případně dalšími subjekty a zaměřují se především na oblast modernizace školních vzdělávacích programů orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí a rozvoj dalšího vzdělávání učitelů a pracovníků ve školství.
Pro další část opatření 3.1 je konečným příjemcem odbor pro zajištění administrace z ESF v regionálním školství (27) MŠMT. V rámci jím připraveného grantového schématujsou konečnými uživateli školy, kraje, svazky měst a obcí, obce, nestátní neziskové organizace ad. Projekty zaměřené např. na zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na rozvoj dalšího vzdělávání na středních a vyšších odborných školách jsou podávány na zmíněný útvar MŠMT na základě výzvy k předkládání projektů.
MŠMT realizuje také tzv. systémové projekty založené na přímém přidělení prostředků OP RLZ na rozvoj národních politik a programů a na modernizaci, rozšíření kapacity a kvality nabídky veřejných služeb. Cílem těchto projektů je rozvoj a zdokonalení integrovaného, diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání, propojování počátečního a dalšího vzdělávání a zřízení a podpora Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
V případě opatření 3.2 zaměřeného na terciární vzdělávání, výzkum a vývoj je v pozici konečného příjemce oddělení pomoci z ESF při odboru vysokých škol (303) MŠMT, do jehož grantového schématu se se svými projekty mohou hlásit vysoké školy, výzkumné a vývojové instituce a instituce z praxe (podniky, odborná pracoviště). Projekty jsou konečnými uživateli podávány na základě výzvy k předkládání projektů na uvedený útvar MŠMT.
Projekty vycházející z opatření v gesci MŠMT jsou financovány v poměru 75 % prostředků z Evropského sociálního fondu a 25 % prostředků z rozpočtu MŠMT. Aby projekt získal podporu, musí splňovat podmínky stanovené v OP RLZ, jeho Programovém dodatku a rovněž odpovídat výběrovým kritériím definovaným v dané výzvě.
Přehled cílů, aktivit a způsobu realizace:
Opatření |
Specifický cíl |
Aktivity pro cílové skupiny |
Forma realizace |
3.1
|
Zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
Tvorba a realizace programů integrace znevýhodněných žáků do systému vzdělávání
(ad Zlepšení podmínek pro vzdělávání žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, etnických minorit a Romů v hlavním vzdělávacím proudu na ZŠ)
Tvorba a realizace programů zkvalitňování vzdělávání v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy;
Organizování činností zaměřených na vzdělávací a výchovné potřeby v daném místě |
Grantové schéma
Národní projekt
Grantové schéma
Grantové schéma
|
3.1 |
Modernizace školních vzdělávacích programů - rozvoj klíčových kompetencí |
Tvorba a realizace školních vzdělávacích programů, včetně diferenciace a individualizace
(ad příprava a postupné zavedení RVP a ŠVP) |
Národní projekt
Grantové schéma |
Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných školách |
Systémový projekt |
||
3.1 |
Rozvoj dalšího vzdělávání učitelů a pracovníků ve školství |
Tvorba a realizace programů dalšího vydělávání učitelů a dalších pedagogických pracovníků, poradenských a dalších odborných pracovníků ve školství (Tj.: a) zvyšování odborné a pedag.způsobilosti lektorů, konzultantů, učitelů, metodických a řídících pracovníků ve vzdělávání dospělých v dalším vzdělávání,
b) vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení, rozvoj specifických klíčových kompetencí pedagogických a odborných pracovníků ve školství) |
Grantové schéma
Národní projekt
|
Vytváření sítě škol s inovací pedagogické práce |
Národní projekt |
||
3.1 |
Rozvoj dalšího vzdělávání na SŠ a VOŠ |
Tvorba a realizace programů zkvalitňování vzdělávacích příležitostí na SŠ a VOŠ
Tvorba a realizace vzdělávacích programů pro zájemce o další vzdělávání realizované na SŠ a VOŠ
Tvorba sítí škol poskytujících vzdělávací služby dospělým -CŽV |
Grantové schéma
Grantové schéma
Systémový projekt |
3.1 |
Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání |
Příprava a realizace informačního systému o uplatnění absolventů škol na trhu práce (ISA);
Vytvoření sítě školních poradenských pracovišť
Tvorba vzdělávacích programů pro oblast kariérového poradenství a vzdělávání na školách
Realizace počátečního a dalšího vzdělávání v oblasti kariérového rozhodování a orientace ve světě práce |
Systémový projekt
Systémový projekt
Systémový projekt
Systémový projekt |
3.1 |
Propojování počátečního a dalšího vzdělávání |
Vytváření národního systému kvalifikací, vč.vymezení evaluačních standardů ve vazbě na kvalifikace |
Systémový projekt
|
3.1 |
Zřízení a podpora Centra pro hodnocení výsledků vzdělávání |
Vytvoření komplexního systému monitorování a hodnocení, vč. zřízení a podpory Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání |
Systémový projekt |
|
|
|
|
3.2
|
Zkvalitňování vzdělávání na vysokých školách |
Prohloubení vnitřní diferenciace a zejména kvalitativního rozvoje bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, modulové uspořádání studijních programů (včetně kreditního systému)
Spolupráce škol s organizacemi zaměstnavatelů a odbornými pracovišti |
Grantové schéma
Grantové schéma
|
3.2 |
Rozvoj učitelských studijních programů |
Zkvalitnění a realizace studijních programů učitelů všech stupňů vzdělávání
Zkvalitnění a realizace programů pedagogické způsobilosti pro absolventy vysokoškolských programů nepedagogického zaměření |
Grantové schéma
Grantové schéma
|
3.2 |
Rozvoj dalšího vzdělávání na VŠ |
Zkvalitnění a realizace rozšířené nabídky dalšího vzdělávání na vysokých školách |
Grantové schéma |
3.2 |
Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje
|
Tvorba a realizace programů dalšího vzdělávání pracovníků z oblasti výzkumu a vývoje |
Grantové schéma |