Systémový projekt:
Tvorba a ověřování pilotních Školních vzdělávacích programů ve vybraných středních odborných školách (SOŠ)
a středních odborných učilištích (SOU)
(PILOT S)
Projekt PILOT S je jedním ze systémových projektů, jejichž prostřednictvím MŠMT podpoří zavádění kurikulární reformy a přípravu škol na tvorbu vlastních školních vzdělávacích programů, dále jen "ŠVP". Projekt, který byl připraven ve skupině regionálního školství MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání jako partnerem v projektu, se bude realizovat v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a s finanční podporou EU a státního rozpočtu v období 2005 - 2008.
Do řešení projektu je zapojeno 30 středních odborných škol (SOŠ) a středních odborných učilišť (SOU) ze všech krajů ČR kromě hl.m.Prahy, které byly vybrány na základě doporučení krajských úřadů. Pracovní týmy složené z pedagogů zapojených škol a vybraných sociální partnerů v regionu školy připraví pod vedením NÚOV ŠVP, které pak budou ověřovány ve výuce.
ŠVP budou zpracovány podle předem připravených rámcových vzdělávacích programů, dále jen "RVP" a pilotní verze manuálu pro tvorbu ŠVP. Do projektu byly vybrány RVP pro 24 oborů vzdělání, z toho pro 10 oborů vzdělání s výučním listem a 10 oborů vzdělání s maturitní zkouškou. Jedná se o obory, v nichž se v současné době vzdělává kolem 52% žáků. Podrobnosti o RVP středního odborného vzdělávání jsou uvedeny na webových stránkách NÚOV www.nuov.cz.. V rámci projektu se předpokládá vytvoření 60 ŠVP, které budou používány po jejich ověření v rámci projektu, jako standardní vzdělávací programy zapojených škol. Zároveň budou sloužit jako příklady pro další školy. ŠVP budou cíleně orientovány na zavádění moderních vzdělávacích přístupů a na rozvoj kompetencí žáků (občanských, klíčových, odborných).
Jedním z cílů projektu je přispět k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce, zejména regionálním, a vytvořit mechanizmy pro užší spolupráci škol a sociálních partnerů z řad zaměstnavatelů, a to již v etapě projektování vzdělávání a tvorby vzdělávacích programů. Očekává se, že spolupráce škol s vybranými sociálními partnery v regionu přispěje jak ke zkvalitnění ŠVP, tak k vytváření lepších podmínek pro jejich realizaci, zejména praktického vyučování, i pro zlepšení výsledků vzdělávání (např. aktivní spolupráce při zajišťování a hodnocení závěrečných a maturitních zkoušek).
Projekt sleduje také rozvoj profesních kompetencí pedagogických pracovníků, které jsou potřebné pro tvorbu modernizovaných ŠVP a jejich realizaci ve vzdělávacím procesu. Proto je jeho součástí vzdělávací kurz pro učitele - členy školních pracovních týmů (popř. další zájemce) a management zapojených škol. Získané poznatky budou využitelné pro programy dalšího vzdělávání učitelů.
Výsledky projektu - vytvořené ŠVP, další produkty (manuál pro tvorbu ŠVP, studijní texty, sborník příkladů dobré praxe), postupy a metody řešení jednotlivých aktivit, zkušenosti z tvorby ŠVP budou využity při plošném zavádění dvoustupňové tvorby kurikula a pro tvorbu dalších rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání.