ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Asistent pedagoga

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Společné vzdělávání ⁄ 7. FAQ A FORMULÁŘ PRO DOTAZY ⁄ FAQ - Často kladené otázky ⁄ Asistent pedagoga

Asistent pedagoga

1. Kolik peněz můžeme nabídnout případným zájemcům o funkci asistenta?
2. Mohou rodiče zasahovat do výběru asistenta pedagoga? Matka žáka se SVP potřebami si stěžovala řediteli a poté zřizovateli a školské radě, že nechce konkrétní asistentku, učitelku v důchodu. Vyhrožovala i stížností ČŠI.
3. Prosíme vás o informaci, týkající se pracovní náplně asistenta pedagoga, konkrétně podpory v oblasti zajištění hygieny. Vyhláška mezi hlavní činnosti asistenta pedagoga zařazuje nezbytnou pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze. Kdo poskytne podporu při osobní hygieně (WC, mytí, přebalování), pokud škola v této oblasti pomoc odmítá?  
4. Chtěl bych se zeptat, zdali změny v inkluzivním vzdělávání přinesou i změny v případě asistentů pro sociálně znevýhodněné děti. Budou asistenti pro sociálně znevýhodněné děti také součástí podpůrných opatření? Bude postup pro získávání prostředků na financování stejný jako pro asistenty pedagoga? Děkuji za případné informace či odkazy na legislativu.
5. Naše škola zaměstnává již řadu let na dobu neurčitou asistenty pro sociálně znevýhodněné děti. Někteří tu už pracují více než 10 let. Mají smlouvu na dobu neurčitou. Jejich práce obsahuje přesně náplň práce asistenta pedagoga, včetně komunikace s minoritní skupinou obyvatel Ústí nad Labem. Jako odborníci byli často zváni k řadě diskusí a také se jako specialisté účastnili řady přednášek či školení. Pro místní jsou vzorem proto, že chodí pravidelně do práce, mají stálý příjem a žijí “normální život” jako majoritní společnost (z 5 asistentů jsou 4 Romové). Financováni byli různě, pomáhalo město, samozřejmě rozvojový program, atd. S příchodem nových zákonů a vyhlášek jsem získal dojem, že se vše musí zjednodušit. Absolvoval jsem však dvě školení (jedno v Ústí nad Labem, jedno v Praze), kde mi bylo sděleno, že bude velký problém na takové asistenty získat finanční prostředky. Peníze na asistenty mám do srpna 2016. Mám zde cca 30 lehce mentálně postižených dětí (říkám cca, protože vzhledem k časté migraci se ten počet neustále mění).  Další děti jsou sociálně znevýhodněné. Budu mít nárok na asistenta pedagoga podle nových pravidel od září 2016?
6. Bylo mi sděleno i extrémní  řešení, že tyto asistenty mít nebudu.  Je možné, že by tato situace nastala?
7. Jak postupovat v případě přijmutí postiženého dítěte a nezískání asistenta?
8. Můj dotaz se týká se asistentů pedagoga ve školních družinách. Jak to bude s jejich financováním od 1. 9. 2016, pokud žák ještě nebude přešetřen a nebude mít stanovenou míru podpůrných opatření, z jakých prostředků bude financován, pokud z KÚ dostaneme pouze určitou částku, která stěží pokryje náklady na dobu výuky. Budeme muset čekat na kontrolní přešetření?
9. Již několikrát nám bylo přednášeno, že dle novelizované legislativy od 1. 9. 2016 budou školská poradenská zařízení při doporučení asistenta pedagoga vyplňovat dlouhý asi 12 ti stránkový formulář, budou posuzovat potřebnost asistenta pedagoga v každém vyučovaném předmětu. Slyšela jsem, že ten formulář je na webu NÚVu, ale ač jsem jej zde opakovaně hledala, nikde jsem jej zde nenašla. Pěkně prosím o zaslání tohoto formuláře e-mailem, s odkazem, kde je umístěn, třeba je tam více užitečných informací ke stažení.
10. Pracuji jako speciální pedagog v mateřské škole se speciálními třídami v Košířích a ráda bych se zeptala, zda je pravda (mám tuto informaci od jedné maminky), že je možné, aby mateřská škola žádala kromě příspěvků na asistenta pedagoga i na osobního asistenta. U nás ve školce máme bohaté zkušenosti s integrací (skupinová i individuální) a tedy i s asistenty pedagoga. Nevím ale jak je to s možností příspěvků na osobní asistenci (ráda bych příští rok integrovala do běžné třídy chlapečka, který docházku do běžné třídy bez osobního asistenta nezvládne. Ve třídě budou dvě integrované děti, asistent pedagoga, přesto budeme chtít i asistenta osobního přímo k tomuto chlapci).
11. Může dělat v předškolním vzdělávání asistenta pedagoga učitelka, která má vzdělání pedagogické (učitelství pro předškolní stupeň)?
12. Jaká je právní úprava učásti žáka se speciálními vzdělavácími potřebami a asistenta pedagoga na Škole v přírodě? 


1.
 Kolik peněz můžeme nabídnout případným zájemcům o funkci asistenta?

Pokud se dotazujete na normovanou finanční náročnost tak ta je pro 8. platovou třídu k 1. 9. 2016. Stanovení mzdy se odvíjí od katalogu prací, zastávané práce a profesní přípravy pedagogického pracovníka.

Zpět na seznam otázek

2. Mohou rodiče zasahovat do výběru asistenta pedagoga? Matka žáka se SVP potřebami si stěžovala řediteli a poté zřizovateli a školské radě, že nechce konkrétní asistentku, učitelku v důchodu. Vyhrožovala i stížností ČŠI.

Asistent pedagoga je zaměstnancem školy, nikoli rodiče. Stejně jako další pedagogické pracovníky i AP si vybírá ředitel školy a následně s ním uzavírá pracovní smlouvu. Je samozřejmě dobře, pokud mezi žákem/y a asistentem pedagoga je atmosféra založená na důvěře.

Zpět na seznam otázek

3. Prosíme vás o informaci, týkající se pracovní náplně asistenta pedagoga, konkrétně podpory v oblasti zajištění hygieny. Vyhláška mezi hlavní činnosti asistenta pedagoga zařazuje nezbytnou pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze. Kdo poskytne podporu při osobní hygieně (WC, mytí, přebalování), pokud škola v této oblasti pomoc odmítá?  

Rámcový obsah činností asistenta pedagoga je uveden v prováděcí vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků nadaných, v § 5 této vyhlášky. Vyhláška hovoří o nezbytné pomoci při sebeobsluze žáka. Současně je rámec pro náplň práce asistenta pedagoga uveden v nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. Školské poradenské zařízení (nejčastěji SPC) bude v doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami upřesňovat rozsah nezbytných činností asistenta pedagoga. V rámci kompenzačních pomůcek by pak škola mohla být dovybavena technickými zařízeními (zvedák), která usnadňují manipulaci za tímto účelem.

Upřesnění k obsahu činností asistenta pedagoga najdete také v metodickém doporučení k práci AP, na stránkách Národního ústavu pro vzdělávání .

Samotná náplň práce je tedy věcí ředitele školy, který musí v činnostech AP také zohlednit pregraduální přípravu asistenta, velikost úvazku a další okolnosti spojené s vytvářením vlastní náplně práce. Pokud by náročnost práce překračovala hranice sebeobsluhy, pak je možná také přítomnost osobního asistenta.

Zpět na seznam otázek

4. Chtěl bych se zeptat, zdali změny v inkluzivním vzdělávání přinesou i změny v případě asistentů pro sociálně znevýhodněné děti. Budou asistenti pro sociálně znevýhodněné děti také součástí podpůrných opatření? Bude postup pro získávání prostředků na financování stejný jako pro asistenty pedagoga? Děkuji za případné informace či odkazy na legislativu.

Žák se sociálním znevýhodněním má stejná práva jako všichni žáci. Tedy může získat asistenta pedagoga podle § 5 vyhlášky č.27/2016 Sb., dále může ředitel školy zvážit, pokud bude mít třídu složenou z více jak 5 takových žáků o podporu pro třídu podle §18, vyhlášky č. 27/2016 Sb., v tomto případě se k podpoře nevyjadřuje ŠPZ, ředitel školy si žádá o rozvojový program.

Zpět na seznam otázek

5. Naše škola zaměstnává již řadu let na dobu neurčitou asistenty pro sociálně znevýhodněné děti. Někteří tu už pracují více než 10 let. Mají smlouvu na dobu neurčitou. Jejich práce obsahuje přesně náplň práce asistenta pedagoga, včetně komunikace s minoritní skupinou obyvatel Ústí nad Labem. Jako odborníci byli často zváni k řadě diskusí a také se jako specialisté účastnili řady přednášek či školení. Pro místní jsou vzorem proto, že chodí pravidelně do práce, mají stálý příjem a žijí “normální život” jako majoritní společnost (z 5 asistentů jsou 4 Romové). Financováni byli různě, pomáhalo město, samozřejmě rozvojový program, atd. S příchodem nových zákonů a vyhlášek jsem získal dojem, že se vše musí zjednodušit. Absolvoval jsem však dvě školení (jedno v Ústí nad Labem, jedno v Praze), kde mi bylo sděleno, že bude velký problém na takové asistenty získat finanční prostředky. Peníze na asistenty mám do srpna 2016. Mám zde cca 30 lehce mentálně postižených dětí (říkám cca, protože vzhledem k časté migraci se ten počet neustále mění).  Další děti jsou sociálně znevýhodněné. Budu mít nárok na asistenta pedagoga podle nových pravidel od září 2016?

Pokud máte tolik žáků s LMP, tak by bylo vhodné dělit třídu a podle novely školského zákona a vyhlášky č.27/2016 Sb., máte nárok na celé spektrum podpůrných opatření. Asistent pedagoga je vydefinován v § 5 vyhlášky č. 27/2016 Sb., zde se předpokládá, že bude poskytován od 3. stupně podpůrných opatření v rozsahu od 0,25 až do 1,0 včetně družiny a školního klubu. Výuku žáků můžete podpořit i podpůrným opatřením na podporu domácí přípravy (1 h denně), dále posílit výuku českého jazyka nebo dalších předmětů, v rámci disponibilních hodin. Pokud máte ve třídě více žáků, kteří vyžadují podporu, pak můžete postupovat dle § 18 odst. 1 vyhlášky č.27/2016 Sb., pokud je ve třídě, oddělení nebo studijní skupině počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně v souladu s § 17 odst. 4 vyšší než pět, lze pro jejich vzdělávání využít asistenta pedagoga nad rámec poskytovaných podpůrných opatření, omezení počtu žáků připadajících na asistenta pedagoga se neuplatní. Tzn., že § 18 vyhlášky č.27/2016 Sb. umožňuje přítomnost asistenta pedagoga ne pro žáka, ale pro třídu. Tento asistent pedagoga se bude saturovat z rozvojových programů a bude pro žáky dnes ze sociálně znevýhodněného prostředí. V tomto případě o asistentovi pedagoga nebude rozhodovat školské poradenské zařízení (PPP, SPC), ale bude o něm rozhodovat a žádat si o něj sám ředitel školy. Ředitel školy může o tohoto asistenta pedagoga požádat v případě, že žáků dnes se sociálním znevýhodněním, má ve třídě více než 5 (do tohoto počtu se nezapočítávají žáci, kteří mají asistenta pedagoga jako podpůrné opatření, nebo mají jiná podpůrná opatření).

Zpět na seznam otázek

6. Bylo mi sděleno i extrémní  řešení, že tyto asistenty mít nebudu.  Je možné, že by tato situace nastala?

Není. Doporučení asistenta pedagoga jako podpůrné opatření pro žáka bude součástí formuláře Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami od školského poradenského zařízení. Asistent pedagoga jako podpůrné opatření pro žáka bude normativně financován, tzn. že na něho bude nárok ze zákona. Z hlediska přiznaných podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů bude jejich financování nárokové, ve stejné výši v rámci celé republiky. Formou rozvojových programů bude finančně řešen asistent pedagoga pro žáky- dnes ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Zpět na seznam otázek

7. Jak postupovat v případě přijmutí postiženého dítěte a nezískání asistenta?

Od 1. 9. 2016 platí upravený systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kdy žáci, kterým školské poradenské zařízení doporučí podpůrná opatření, obdrží tzv. Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, kde bude uvedeno, jaká podpůrná opatření žák získává a jaká je jejich normovaná finanční náročnost. Podpůrná opatření mají normovanou finanční náročnost ze zákona, takže je získáte a nikdo Vám je nemůže krátit. K podpůrným opatřením patří mimo jiné i Asistent pedagoga. Doporučení získává škola, která se k návrhům vyjadřuje a podepisuje s rodiči žáka nebo se zletilým žákem která podpůrná opatření bude poskytovat, případně která postupně zajistí. Finanční prostředky bude škola vykazovat několikrát v roce, krajskému úřadu. Údaje povede ve školní matrice.

Zpět na seznam otázek

8. Můj dotaz se týká se asistentů pedagoga ve školních družinách. Jak to bude s jejich financováním od 1. 9. 2016, pokud žák ještě nebude přešetřen a nebude mít stanovenou míru podpůrných opatření, z jakých prostředků bude financován, pokud z KÚ dostaneme pouze určitou částku, která stěží pokryje náklady na dobu výuky. Budeme muset čekat na kontrolní přešetření?

Pokud žák byl vyšetřen ve starém modelu podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., tak nemá nárok na nová podpůrná opatření. Nový nárok tedy vznikne po přešetření žáka. Současně již dnes je možné získat AP pro školu, družina je obvykle součástí školy, takže by asistent ve škole mohl působit. Jinak to bude možné až k uvedenému datu. „Asistenti pedagoga jsou i v současnosti financováni jak normativně (příplatek na zdravotní postižení, který je součástí krajských normativů), tak mimonormativně (dofinancování z rezervy). Otázka systémové podpory (nejen) formou asistenta pedagoga bude řešena jednak novelou školského zákona s účinností od 1. 9. 2016, tak připravovanou reformou financování regionálního školství. V roce 2016 byla novelou směrnice čj. 28768/2005-45 dána KÚ větší možnost vytvoření rezervy (až do výše 3,1 % z normativně přidělených finančních prostředků) a tato možnost byla i ze strany MŠMT finančně pokryta. Zvýšení oproti roku 2015 je ve výši 528 mil. Kč, která má být využita v roce 2016 na zvýšenou podporu společného vzdělávání.

Zpět na seznam otázek

9. Již několikrát nám bylo přednášeno, že dle novelizované legislativy od 1. 9. 2016 budou školská poradenská zařízení při doporučení asistenta pedagoga vyplňovat dlouhý asi 12 ti stránkový formulář, budou posuzovat potřebnost asistenta pedagoga v každém vyučovaném předmětu. Slyšela jsem, že ten formulář je na webu NÚVu, ale ač jsem jej zde opakovaně hledala, nikde jsem jej zde nenašla. Pěkně prosím o zaslání tohoto formuláře e-mailem, s odkazem, kde je umístěn, třeba je tam více užitečných informací ke stažení.

Tato informace se nezakládá na pravdě. Doporučení asistenta pedagoga bude součástí formuláře Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V doporučení se tak jako v minulosti uvádí specifika žáka a následně doporučení k jeho vzdělávání podle zvoleného stupně podpůrných opatření, případně jejich kombinace. Údaj o asistentovi tak bude jako dosud obsahovat velikost úvazku a klíčové činnosti, které má asistent zajišťovat. Doporučení je součástí dokumentů, které jsou ve vyhlášce. Vyhláška je na webových stránkách NÚV, včetně vzorově vyplněného formuláře. Na stránkách NÚV je Metodika pro práci asistenta pedagoga.

Zpět na seznam otázek

10. Pracuji jako speciální pedagog v mateřské škole se speciálními třídami v Košířích a ráda bych se zeptala, zda je pravda (mám tuto informaci od jedné maminky), že je možné, aby mateřská škola žádala kromě příspěvků na asistenta pedagoga i na osobního asistenta. U nás ve školce máme bohaté zkušenosti s integrací (skupinová i individuální) a tedy i s asistenty pedagoga. Nevím ale jak je to s možností příspěvků na osobní asistenci (ráda bych příští rok integrovala do běžné třídy chlapečka, který docházku do běžné třídy bez osobního asistenta nezvládne. Ve třídě budou dvě integrované děti, asistent pedagoga, přesto budeme chtít i asistenta osobního přímo k tomuto chlapci).

Škola nebo školka může pouze umožnit přítomnost osobního asistenta dítěte, ale nic nehradí v této věci, jedná se o sociální službu. Pokud se dítě neobejde bez této podpory a má ji přidělenu.

Zpět na seznam otázek

11. Může dělat v předškolním vzdělávání asistenta pedagoga učitelka, která má vzdělání pedagogické (učitelství pro předškolní stupeň)?

Asistent pedagoga je pedagogický pracovník v souladu s § 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Odbornou způsobilost asistenta pedagoga stanovuje § 20 zákona 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů; ke kvalifikačním předpokladům asistenta pedagoga se též vztahuje § 22 a § 32 uvedeného zákona. Vaše paní učitelka tedy může vykonávat činnost asistenta.

Zpět na seznam otázek

12. Jaká je právní úprava učásti žáka se speciálními vzdělavácími potřebami a asistenta pedagoga na Škole v přírodě? 

 1) Pokud by se chtěl žák, který je zařazen do inkluzivního vzdělávání, zúčastnit školy v přírodě, musel by mít zajištěného asistenta pedagoga na všechny dny pobytu ve škole v přírodě po celých 24 hodin denně? Nebo by bylo z Vašeho úhlu pohledu dostatečným řešením, aby měl zajištěného asistenta pedagoga pouze na dobu vyučování, případně na dobu vyučování a na dobu volnočasových aktivit? Existuje na tuto problematiku nějaká právní úprava? Pokud ano, v jakém právním předpise by bylo možné ji hledat?
V těchto případech bude škola postupovat obdobně jako u jiných pedagogických pracovníků, kteří se účastní školy v přírodě, kupříkladu učitelů. Pokud bude asistent pedagoga doporučen jako podpůrné opatření v rozsahu tzv. celého úvazku – tedy 40 hodin týdně, tak by jeho činnost měla v zásadě pokrývat veškerý rozsah vyučování, jakož i souvisejících aktivit odpovídajících činnosti asistenta pedagoga ve školní družině. Pokud má asistent pedagoga tzv. částečný úvazek, musí škola zvážit, u kterých činností není nutné vyžadovat činnost asistenta pedagoga nebo zda může jeho podporu doplnit někdo z dalších pedagogických pracovníků. Právní úpravu k rozsahu činnosti lze nalézt zejména v zákoně o pedagogických pracovnících. Dále pak ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., která v § 5 stanovuje činnosti, jež asistent pedagoga vykonává, včetně činností spojených se sebeobsluhou.

2) V souvislosti s předchozí otázkou bych se Vás také rád zeptal, jak je to s financováním asistenta pedagoga po dobu celého pobytu žáka vzdělávaného v inkluzivním vzdělávání na škole v přírodě: Musí rodič doplácet ze svých vlastních prostředků služby asistenta pedagoga v době, kdy se již asistent pedagoga s daným žákem neúčastní výuky a volnočasových aktivit? A je vůbec možné, aby škola (případně poskytovatel ubytovacích a pobytových služeb a volnočasových aktivit) takovouto úplatu po rodičích žádala? Mohou se rodiče proti tomuto požadavku vůbec nějakým způsobem bránit? Pokud ano, jaká je nejefektivnější obrana? 

Zajištění služeb nutných ke vzdělávání žáka, včetně těch, které škola realizuje v souvislosti se vzděláváním žáka je plně v režii školy. Rodiče mohou nést náklady za ubytovací a další obdobné služby, a to v rozsahu, v jakém je tato úhrada stanovená pro žáky bez zdravotního postižení. V opačném případě by šlo o nepřípustnou diskriminaci a nerovnost v přístupu ke vzdělávání. Stále dobíhající systém v některých případech způsobil, že rodiče dopláceli podpůrná opatření. Ministerstvo tento naprosto nevyhovující stav vyřešilo a do budoucna je finanční pokrytí výdajů zabezpečeno.

3) Mohl by být žák, který je zařazen do inkluzivního vzdělávání, odmítnut poskytovatelem ubytovacích a pobytových služeb a volnočasových aktivit z účasti na škole v přírodě jenom proto, že by neměl zajištěného asistenta pedagoga po celých 24 hodin denně na každý den pobytu? Mohou se rodiče proti tomuto odmítnutí nějakým způsobem bránit? Pokud ano, jaká je nejefektivnější obrana? Tuto otázku pokládám zcela záměrně, neboť je mi znám konkrétní případ, ve kterém k takovémuto odmítnutí ze strany poskytovatele ubytovacích a pobytových služeb a volnočasových aktivit skutečně došlo.
Služby ubytovacích zařízení jsou věcí smlouvy se školou, která služeb bude využívat. Škola by především neměla zajišťovat školu v přírodě v místě, ve kterém nemůže všem žákům zajistit rovné podmínky. Pokud tedy poskytovatel služeb odmítá (ať už v souladu se zákony a jinými právními předpisy nebo v rozporu s nimi) kterémukoliv žákovi službu poskytovat, měla by škola najít jiného partnera pro organizaci školy v přírodě.
 
4) Jaký předmět podnikání by měl mít uveden poskytovatel ubytovacích a pobytových služeb (a případně také volnočasových aktivit), u kterého by škola chtěla objednat školu v přírodě? Může to být cestovní kancelář/cestovní agentura? Nebo to musí být zařízení, které se na pořádání škol v přírodě přímo specializuje? Existuje v této věci nějaká právní úprava? Pokud ano, jaká?
Právní úprava obsažená v právních předpisech upravujících oblast školství je v tomto směru poměrně kusá. Na základě § 117 školského zákona je umožněno, aby školská výchovná a ubytovací zařízení zajišťovala dětem, žákům a studentům mimo jiné rovněž zotavovací pobyty dětí a žáků ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání. V prováděcím právním předpisu, vyhlášce č. 108/2005 Sb., je posléze stanoveno, že z množiny typů školských výchovných a ubytovacích zařízení je to právě škola v přírodě, která zajišťuje zotavovací pobyt ve zdravotně příznivém prostředí dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku, popřípadě pobyt vybraných skupin dětí mateřských škol a žáků plnících povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání. Právní úprava však nestanovuje výslovně, že zotavovací pobyt ve zdravotně příznivém prostředí může být zajišťován z hlediska organizace toliko ve školském zařízení. Škola tyto pobyty může organizovat i prostřednictvím právnických osob, které činnost školy v přírodě nevykonávají, přičemž není úplně rozhodující předmět činnosti uvedený v živnostenském či obchodním rejstříku. Další regulaci zotavovacích pobytů dětí a žáků ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání obsahují posléze právní předpisy regulující oblast ochrany veřejného zdraví.

Zpět na seznam otázek

Nahoru

Navigace v sekci

  • Školství v ČR
  • Pedagogičtí pracovníci
  • Společné vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Základní a základní umělecké vzdělávání
  • Střední vzdělávání
  • Vyšší odborné vzdělávání
  • Vysoké školství
  • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
  • Školní stravování
  • Další vzdělávání
  • Školský rejstřík
  • Organizace školního roku

Důležité odkazy

Metodický portál RVP

Národní ústav pro vzdělávání

Česká školní inspekce

Národní institut pro další vzdělávání

Cermat

Národní soustava kvalifikací

Uplatnění absolventů škol

Europass

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Státní správa
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací