Věnujte zvýšenou pozornost textu předkládaných vzdělávacích programů. Užívejte termíny, které jsou v souladu s platnými právními normami v oblasti školského práva. V textech vzdělávacích programů se vyjadřujte přesně, v případě potřeby uveďte podrobnější zdůvodnění. Přenesené významy a významy v uvozovkách nemůže akreditační komise akceptovat.
Název programu v databázi může mít jen omezený počet znaků. Z tohoto důvodu název zformulujte tak, aby se celý vešel do vymezeného pole. Věnujte zvýšenou pozornost pravopisné stránce názvů, vaše zadání je přístupné veřejnosti a překlápí se automaticky i do do textu rozhodnutí o udělení akreditace. Pokud je nezbytné název upřesnit, formulujte upřesnění v podnadpisu v listinné podobě žádosti.
Požadavky na předkládané vzdělávací programy studia ke splnění kvalifikačních předpokladů a studia ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů
Předkládá-li instituce k akreditaci vzdělávací program studia ke splnění kvalifikačních předpokladů a k rozšíření odborné kvalifikace, je nutno uvádět název programů ve shodě s názvy studia uvedenými v §§ 2-9 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Žádost o schválení akreditace vzdělávacího programu studia ke splnění kvalifikačních předpokladů a studia ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů musí navíc obsahovat:
profil absolventa, rozpracovaná témata stanovená Standardy pro udělování akreditací DVPP do dílčích témat s anotací, hodinovou dotací a jménem lektora ( Standardy, které jsou zpracovány, jsou k dispozici na webových stránkách MŠMT). Rozpracování dílčích témat uvádějte v přehledné tabulce:
Dílčí téma/modul: |
|
Anotace dílčího tématu/modulu: |
|
Hodinová dotace: |
|
Lektor: |
|
Kvalifikační studia „Studium pedagogiky" a „Studium pro asistenty pedagoga" se realizují v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, a § 4 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, pouze v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Předmětné studium nemohou tedy realizovat jiné subjekty než zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, která dle § 115 zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), zajišťují další vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení, poskytují školám a školským zařízením poradenství v otázkách metodiky a řízení škol a školských zařízení a dále zprostředkovávají informace o nových směrech a postupech ve vzdělávání a zajišťují koordinaci podpůrných činností pro školy a školská zařízení, rozvojových programů a dalších akcí. Dle § 7 odst. 5 školského zákona jsou jedním z druhů školských zařízení.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Téma první pomoci pro pedagogické pracovníky je standardizováno tak, že je třeba použít ustálený název pro vzdělávací program tohoto typu, a to Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky. Stanovená hodinová dotace je minimálně 20 hodin, s podílem cca 50% praxe a 50%.
Instruktor školního lyžování - viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/programy-s-oznacenim-instruktor
Vzdělávací programy výuky cizích jazyků v systému DVPP
Cílem akreditovaných programů DVPP, je získat či rozvíjet u pedagogických pracovníků kompetence, které směřují ke zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu - tedy ve prospěch žáků.Při sestavování vzdělávacího programu je nutné na tuto zásadu myslet a vzdělávací program v tomto směru i tematicky zaměřit (MŠMT doporučuje konzultaci s vedením škol), seznámení s metodikou výuky cizího jazyka je samozřejmou součástí programu. Pro jazykové vzdělávací programy nejsou stanoveny standardy, ale důležitou informací je při sestavování žádosti o akreditaci uvedení klasifikace vstupních předpokladů a výstupních znalostí podle evropského referenčního rámce pro cizí jazyky (SERR).
Vzdělávací programy s využitím IT
U vzdělávacích programů vztahujících se k ICT je vždy třeba konkretizovat materiální a technické zabezpečení (počet PC, interaktivních tabulí , využívaný software...) vzhledem k počtu účastníků a vzdělávacímu cíli konkrétní akce. Častým nedostatkem je disproporce mezi časovou náročností stanoveného cíle vzdělávacího programu (naučí se, procvičí , vytvoří…) a nepřiměřeně nízkou uváděnou hodinovou dotací. Jde-li o procvičení či ovládnutí nějaké dovednosti, je nuté zajistit, aby každý účastník měl k dispozici samostatný PC, a v žádosti to uvést.
Vzdělávací oblasti, jimž akreditaci v systému DVPP udělit nelze
Predmětem vzdělávání v rámci systému DVPP nejsou:
- Oblasti psychologické diagnostiky - patří do oblasti mimo kompetence pedagogických pracovníků (např.: psychologický rozbor dětské kresby či rozbor písma)
- Terapie - s výjimkou terapií stanovených vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (např. arteterapie, muzikoterapie), avšak pouze pro psychology či speciální pedagogy.
- Masáže - nepatří do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, neboť není součástí výchovy a vzdělávání, které pedagogičtí pracovníci vykonávají.
- Čeština pro cizince - nelze akreditovat v systému DVPP, neboť znalost českého jazyka a zkouška z Čj pro pedagogické pracovníky - cizince, není součástí odborné kvalifikace, ale je jedním z předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka. Specifika výuky češtiny pro učitele českého jazyka, kteří učí žáky-cizince, lze ale zařadit do DVPP.
- Lektorské dovednosti – kompetence nesměřují prioritně do kvality výchovně vzdělávacího procesu pedagogických pracovníků.