Komise pro akreditaci rekvalifikačních vzdělávacích programů.
Stanovisko k akreditování distančních vzdělávacích forem.
Vzhledem k tomu, že se poslední dobou množí studijní programy, zpracované pro distanční pojetí rekvalifikační vzdělávání, vydává Komise pro akreditaci rekvalifikačních programů následující stanovisko:
Rekvalifikační vzdělávací programy jsou určeny především pro občany, kteří hledají nové uplatnění na trhu práce. Řada z těchto lidí je v evidenci uchazečů o zaměstnání na Úřadech práce. Cílem rekvalifikačního vzdělávání je nejen získání znalostí a dovedností potřebných pro novou profesi, ale sleduje i psychickou a motivační pomoc. To znamená zajištění společenského kontaktu, eliminace společenské izolovanosti, vzájemná pomoci při zajišťování uplatnění atp.
Z výše uvedených důvodů není distanční forma ve své čisté podobě nejvhodnější a bude komisí velmi přísně posuzována. Komise předpokládá, že tuto formu budou používat pouze zkušení vzdělavatelé. Jako optimální pro používání této metody je vzdělávání KOMBINOVANÉ (kombinace metody distanční a prezenční) při dodržení následujících zásad:
1. V kombinovaném studiu musí být v jeho prezenční formě dodržena v poměru min. 20 - 30 % prezenční výuky a 70 % distanční výuky, tato forma je možná pouze u teoretické výuky.
2. Distanční část musí být ve studijním programu řádně organizačně ošetřena (kvalitní studijní program, včetně uvedení transparentního modelu rozvrhu čerpání hodin na prezenční a distanční formu studia, kvalitní organizační a technické zabezpečení a kvalitní studijní opory).
3. Distanční forma nesmí být použita tam, kde se jedná o předávání dovedností.
4. Studijními oporami rozumíme veškeré studijní a informační zdroje, které jsou součástí řízeného studijního programu a jsou připraveny speciálně pro distanční studium; případně jsou připraveny nebo doplněny tak, aby je bylo možné v distančním studiu používat. Studijní oporou tedy může být i učebnice nebo skriptum, které budou doplněny instrukcemi, usnadňujícími orientaci v textu, instrukcemi pro samostudium, se zpracovanými kontrolními otázkami, s motivačními prvky a s úkoly, které bude nutno vypracovat jako podmínku pro zápočet, který musí být vyhodnocen před závěrečnou zkouškou.
5. Jako studijní opory lze využít distančně zpracované texty, texty se studijními instrukcemi, audiokazety, videokazety, interaktivní výukové počítačové programy na CD, výukové programy na počítačové síti apod.
6. Pro distanční studium musí být organizačně zvládnuta zpětná vazba. Studující musí mít možnost při nepochopení některé části studijní látky možnost konzultace (osobní, telefonické, faxové, e- mailové, apod.).
7. Distanční formou není možno dělat závěrečné zkoušky.
8. Ukázky studijních opor musí být uvedeny jako příloha žádosti o akreditaci.
Ukázkový studijní materiál MŠMT Ukázkový studijní materiál pro potřeby akreditace rekvalifikačních programů MŠMT.doc
Soubor ke stažení: stanovisko_komise_akredit.doc (typ: ms-word, velikost: 12800B)