ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Standard dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě (EVVO)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Další vzdělávání ⁄ Akreditace v systému DVPP ⁄ Archiv ⁄ Standard dalšího vzdělávání pedagogických...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola
Tento článek je archivní.

Standard dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě (EVVO)

Č.j.: 10 197/2005-22

30. září 2005

 

Standardy pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě ( EVVO ) podle vyhlášky MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

 

 

 

1. Standard pro studium k výkonu specializovaných činností -

školní koordinátor environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)

 

 

 

Specializační studium realizované v rámci DVPP je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří jsou ( nebo by chtěli být ) na pozici školní koordinátor EVVO. Studijní program je zaměřen na získání vědomostí a dovedností v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v kontextu udržitelného rozvoje.Žadatelé o akreditaci předloží rozpracování tématických okruhů do jednotlivých hodin, odpovídajícím určenému počtu hodin specializačního studia.

 

Základní cíle vzdělávání :

 

· porozumět cílům, obsahu, rozsahu a pojetí EVVO,

  • orientovat se rámcově v základních dokumentech a organizacích (státních i nevládních) zabývajících EVVO,
  • orientovat se v základní problematice ochrany životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, aktuálním stavu životního prostředí v ČR i ve světě,
  • pochopit princip vyváženosti tří základních pilířů udržitelného rozvoje -ekonomického, sociálního a ekologického,

· začlenit EVVO ( průřezové téma - Environmentální výchova ) do školních

vzdělávacích programů,

· zvládnout vyučovací metody interdisciplinárního aktivního učení (např. praktické

činnosti přímo v přírodě, experimentování, tvořivá dramatika, simulace, hry, terénní

výuka, čtení v krajině, autentické činnosti - péče o školní prostředí) a jejich

prostřednictvím tvořivě aplikovat EVVO do výuky,

· inovovat výuku z hlediska regionálních zvláštností s důrazem na utváření

citového vztahu dětí k domovu, aktuálních situací apod.,

· umět individuálně posoudit žákovo pochopení učiva o životním prostředí a na

základě toho individuálně s žákem pracovat,

  • umět diferencovat EVVO z hlediska různých studijních a učebních oborů,
  • být si vědom významu formativního účinku prostředí a osobního příkladu na utváření vztahu žáků k životnímu prostředí, projevovat ekologicky odpovědné postoje a návyky a umět argumentovat v jejich prospěch, sebereflektovat své jednání a výchovné působení v EVVO,
  • výše uvedenými způsoby rozvíjet kompetence v oblasti EVVO u svých žáků a studentů (tj. zprostředkovat jejich potřebné znalosti, formovat dovednosti, postoje a návyky) a podporovat jejich aktivní zapojování do péče o životní prostředí.

 

 

Kriteria výběru účastníků:

Studium je určeno pro absolventy magisterských studijních programů učitelských oborů s dvouletou pedagogickou praxí. Případně pro absolventy magisterského studia neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. Druh aprobace není rozhodující.

 

Časový plán studia :

Celkově program zahrnuje 250 hodin přímé výuky.

 

Ukončení studia :

Studium je zakončeno obhajobou závěrečné práce (školního programu EVVO jako součásti školního vzdělávacího programu) a závěrečnou zkouškou před komisí. Absolvent po obhájení závěrečné práce a úspěšném složení zkoušky získá osvědčení o absolvování studia.

 

 

 

Studijní program :

 

Tématické okruhy studijního programu

 

· Cíle, obsah, rozsah, pojetí a vývoj EVVO

 

· Principy udržitelného rozvoje

 

· Systém EVVO v ČR (dokumenty, instituce a jejich nabídky, sítě EVVO…), informace a materiály (programy, pomůcky) pro EVVO, financování EVVO

 

· Role koordinátorů EVVO, vedoucích pracovníků a ostatních pedagogických pracovníků, začlenění průřezového tématu EVVO do ŠVP, příprava a realizace školních programů EVVO a příklady konkrétních školních programů EVVO (= začlenění do předmětů a činností vč.mimoškolních + integrující celky učiva + prostředí školy), plánování a vedení projektů a programů, systém EVVO ve škole

 

 

· Náměty pro praktickou EVVO v jednotlivých vyučovacích předmětech

 

· Charakteristika a příklady vyučovacích metod interdisciplinárního aktivního učení typických pro EVVO zahrne :

o přehled metod: terénní výuka, přírodovědná pozorování, monitorování stavu jednotlivých složek životního prostředí, práce s přírodninami aj., praktické činnosti přímo v přírodě a ve prospěch ochrany přírody a péče o životní prostředí, experimentování, autentické činnosti, využívání přírodních učeben, práce na školním pozemku, problémová a projektová výuka, hry s ekologickou tématikou, simulační hry a simulace, řízené diskuse, praktické činnosti ve prospěch , práce s přírodními materiály a jiné tvořivé činnosti - včetně využití metod dramatické a estetické výchovy, smyslového vnímání přírody,

o různé typy ekologických výukových programů poskytovaných středisky EV

( krátkodobé, pobytové apod.),

o školní ekologické projekty,

o význam bezprostředního kontaktu s přírodou,

o význam příkladu (provoz školy, osobnosti a pod.),

o zvláštnosti EVVO na jednotlivých stupních školy,

o využití individuální a týmové práce žáků (význam a zvláštnosti individuální práce,

 práce v malých skupinách a práce celé třídy).

 

 

· Význam a příklady péče o prostředí školy včetně školního pozemku a ekologizace provozu, ekologické audity škol

 

· Příklady aktuálních a regionálně zaměřených informací z oblasti životního

prostředí v tématických okruzích:

o význam spolupráce a komunikace pro řešení problémů životního prostředí,

o životní prostředí/příroda v místě, regionu a ČR (přírodní a kulturní rozmanitost a hodnoty, složky ŽP, přírodní zdroje, vlivy různých odvětví - vyčerpávání, znečištění),

o vývoj vztahu člověka a přírody/krajiny v minulosti a výhledy do budoucnosti,

o ekologická etika,

o globální souvislosti a globální problémy,

o vztah ekonomického a sociálního rozvoje a životního prostředí, udržitelné využívání přírodních zdrojů a udržitelný rozvoj,

o nástroje ochrany životního prostředí udržitelného rozvoje, možnosti zapojení, životní styl (příklady z výroby a spotřeby - energie, potraviny, odpady…).

 

 

 

· Příklady řešení konfliktních situací týkajících se životního prostředí

a udržitelného rozvoje

 

 

· Shrnutí kompetencí rozvíjených v EVVO v návaznosti na klíčové

kompetence v základním a středním vzdělávání

 

 

 

 

 

2. Standard pro průběžné vzdělávání v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě ( EVVO )

 

Průběžné vzdělávání realizované v rámci DVPP je určeno všem pedagogickým pracovníkům v předškolním, základním a středním vzdělávání. Vzdělávání je zaměřeno na aktuální teoretické a praktické otázky EVVO a udržitelného rozvoje.Vzdělávání je v délce trvání nejméně 4 vyučovacích hodin. Dokladem o absolvování vzdělávání je osvědčení.

 

 

Studijní program :

 

Tématické okruhy studijního programu

 

· Cíle, obsah, rozsah a pojetí EVVO

 

  • Přehled základních dokumentů k EVVO, institucí a jejich nabídek (programů, pomůcek, materiálů…)

 

  • Role koordinátorů EVVO a ostatních pedagogických pracovníků, začlenění průřezového tématu EVVO do ŠVP a tvorba školních plánů EVVO, příklad konkrétního školního programu EVVO

 

  • Charakteristika a příklady vyučovacích metod interdisciplinárního aktivního učení typických pro EVVO - např. praktické činnosti přímo v přírodě, experimentování, tvořivá dramatika, simulace, hry, autentické činnosti, využívání přírodních učeben a pod.

 

(Pozn. V této části bude případně diferencováno dle cílových skupin - s diferenciací vyučujících 1., 2. a 3. stupně a vyučujících jednotlivých předmětů, resp. jednotlivých vzdělávacích oblastí rámcových vzdělávacích programů).

 

  • Význam a příklady péče o prostředí školy včetně školního pozemku a ekologizace provozu

 

  • Příklady aktuálních a regionálně zaměřených informací z oblasti životního prostředí

 

(Pozn. V této části bude případně diferencováno dle cílových skupin - s diferenciací vyučujících 1., 2. a 3. stupně a vyučujících jednotlivých předmětů, resp. jednotlivých vzdělávacích oblastí rámcových vzdělávacích programů).

 

  • Řešení konfliktních situací týkajících se životního prostředí na příkladech souvisejících s posuzováním vlivů staveb na životní prostředí, s Místní Agendou 21 apod.

 

(Pozn. V této části bude případně diferencováno dle cílových skupin - s diferenciací

vyučujících 1., 2. a 3. stupně a vyučujících jednotlivých předmětů, resp. jednotlivých

vzdělávacích oblastí rámcových vzdělávacích programů).

 

· Shrnutí kompetencí rozvíjených v EVVO

 

 

 

 

3. Standard pro průběžné vzdělávání řídících pracovníků škol v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě ( EVVO ).

 

Průběžné vzdělávání je určeno pro řídící pracovníky škol a je zaměřeno na aktuální teoretické a praktické otázky EVVO a udržitelného rozvoje. Délka trvání vzdělávacího programu činí nejméně 4 vyučovací hodiny. Dokladem o absolvování vzdělávání je osvědčení.

 

 

Studijní program :

 

Tématické okruhy studijního programu

 

· Cíle, obsah, rozsah a pojetí ekologické výchovy

 

· Přehled základních dokumentů k EVVO, institucí a jejich nabídek (programů,

pomůcek, materiálů…)

 

· Role koordinátorů EVVO a řídících pracovníků škol, začlenění průřezového

tématu EVVO do ŠVP, resp. na tvorbu školních plánů EVVO, příklad

konkrétního školního programu EVVO

 

· Stručná charakteristika vyučovacích metod interdisciplinárního aktivního učení

typických pro EVVO a vybraný příklad

 

(Pozn. V této části případně s diferenciací pro 1., 2. a 3. stupeň a různé typy škol)

 

· Význam a příklady péče o prostředí školy včetně školního pozemku a ekologizace

provozu

 

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/JKStandarddvzdelavanipedpracvEVVOnovy.htm

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Pondělí,  3. říjen 2005   /   Publikoval: Administrator

Vložil: Administrator   /  Vytvořen: 3. říjen 2005   /  Aktualizace: Volčík Stanislav 23. květen 2021  22:24

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akreditace v systému DVPP
    • Aktuality
    • Žádost o akreditaci
    • Standardy a metodická doporučení
    • Akreditační komise a termíny
    • Kontrolní činnost MŠMT
    • Databáze udělených akreditací v systému DVPP
    • Archiv
      • Školení informačního systému AKREDIS pro DVPP
      • Zrušení opatření k akreditaci programů zaměřených na společné vzdělávání
  • Autorizace a Národní soustava kvalifikací
  • Rekvalifikace
  • Kariérové poradenství
  • Další vzdělávání a celoživotní učení
  • Statistická šetření a průzkumy v dalším vzdělávání
  • Seznam standardizovaných jazykových zkoušek
  • Aktuality ve vzdělávání dospělých

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací