Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání
(č.j. MSMT-42447/2013)
Studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a § 3 odst. 2 písm. d) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému, ve znění pozdějších předpisů.
Cíle studia pedagogiky: Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky
a psychologie, které podmiňují výkon činnosti pedagoga volného času vykonávajícího dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.
Kritéria výběru účastníků: Studium je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří získali minimálně střední vzdělání s výučním listem získané ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání.
Hodinová dotace: nejméně 40 vyučovacích hodin
Ukončení studia:
Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.
Obsah studia:
- 1. Tematický okruh: ZÁKLADY PEDAGOGIKY PRO PEDAGOGY VOLNÉHO ČASU
Základní témata: pedagogika (předmět, pojmy, moderní pedagogické směry), pedagogika volného času, speciální pedagogika, sociální pedagogika.
Pedagogický proces: Didaktika pedagogiky volného času. Příprava (stanovení cílů, metod, forem, výběr aktivit a technik), fáze vzdělávacího procesu (motivace, seznámení s novými poznatky, fixace, zhodnocení), příprava zájmové činnosti (výukové jednotky) v návaznosti na školní vzdělávací program a její realizace – (zadávání instrukcí, rizika při práci pedagoga volného času - bezpečnost/fyzické bezpečí, rizikovost her a aktivit/ psychické bezpečí), vyhodnocení (základní pojmy - evaluace, hodnocení a sebehodnocení, reflexe - hodnotící normy, zásady hodnocení).
Základy sociální pedagogiky: dynamika skupiny - sociální role ve skupině, sociální učení, základy komunikace ve skupině, principy bezpečného prostředí - sociální klima.
- 2. Tematický okruh: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY VOLNÉHO ČASU
Základní témata: obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie.
Obecná psychologie: základní činnosti člověka (učení, hra, práce a činnosti ve volném čase).
Vývojová psychologie: periodizace vývoje člověka, specifika jednotlivých vývojových období, proces poznání a jeho ontogenetický vývoj, proces učení v závislosti na psychickém vývoji dítěte
Psychologie osobnosti: osobnost, faktory utváření osobnosti člověka, osobnostní předpoklady pedagogické profese, sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých.
Základy sociální psychologie a pedagogické psychologie: malá sociální skupina, sociální interakce, sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga (komunikace pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog – pedagog), interakce pedagog volného času - žák, role pedagoga volného času.
Základní rozdělení speciálních vzdělávacích potřeb žáků a pedagogické principy při práci s nimi, možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální přístup, metody a zásady inkluze.
- 3. Tematický okruh: VYBRANÁ TÉMATA PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU
Základní témata: volný čas, cíl/funkce pedagogiky volného času, kompetence účastníka zájmového vzdělávání.
Předpoklady pro práci pedagoga volného času: minimální kompetenční profil pro pozici pedagoga volného času vykonávajícího dílčí pedagogickou činnost, osobní kompetenční portfolio.
Současné trendy, metody a formy využitelné v pedagogice volného času: zážitková pedagogika, kooperativní učení, pedagogický projekt, konstruktivistické pojetí pedagogické práce.
Školská řízení pro zájmové vzdělávání a další organizace a instituce nabízející neformální vzdělávání (dětí a mládeže).
Závazné normy pro práci pedagoga volného času: vybrané právní normy pro pedagogiku volného času, vedení dokumentace ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání.
Doporučená struktura závěrečné písemné práce opisující vybranou výchovně vzdělávací aktivitu:
– Jméno a příjmení autora
– Název
– Cílová skupina
– Klíčová slova
– Cíle
– Vybrané kompetence absolventa, na které je aktivita zaměřena
– Forma vzdělávání
– Metody vzdělávání (popište metody ve vazbě na dosažení cílů)
– Počet účastníků
– Časová dotace (v hodinách)
– Didaktické pomůcky (vše, co umožňuje dosažení cílů)
– Popis teoretické části
– Popis praktické části (postup)
– Způsob ověření dosažených výsledků
– Sebereflexe pedagoga
– Přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp. - volitelné)
Zařazení jednotlivých témat do ucelených vzdělávacích bloků je v kompetenci realizátora studia.