
Důležité upozornění:
Jednotlivé programy zaznamenávejte do databáze tak, abyste za sebou řadili vzdělávací programy, které mají společnou oblast akce, to znamená např.: nejprve všechny programy se společnou oblastí akce anglický jazyk, pak všechny programy se společnou oblastí akce výtvarná výchova, pak všechny programy se společnou oblastí akce průřezová témata atd. Pokud předkládáte programy na prodloužení – pak nejlépe tyto programy zcela upřednostněte a zapisujte v tabulce jako první a řaďte je také společně a dále u nich ještě před název vložte velké tiskací „P“ (tzn. aby bylo jednoznačné, že se jedná o prodlužované programy. (nezapomeňte v listinné podobě, kterou budete následně zasílat buď poštou nebo datovou schránkou zaslat rovněž kopie udělených akreditací pro tyto programy -upozorňujeme, že pokud mají být předloženy k prodloužení, pak nesmí být programy, kterým byla již udělena akreditace, nesmí mít ani jedním dnem prošlé datum platnosti akreditace uvedené právě v předmětném rozhodnutí. Číslování všech zapsaných programů v tabulce musí odpovídat číslování programů předložených v listinné podobě (tzn. zaslané v rámci CELÉ ŽÁDOSTI buď poštou nebo datovou schránkou), tzn. očíslování samotných programů musí odpovídat číslování v tabulce!!! |
Název vzdělávacího programu
Uvést stručný název vystihující obsah programu a zaměření (musí být shodný s názvem programu předloženého písemně).
Název může mít jen omezený počet znaků. Věnujte zvýšenou pozornost pravopisné stránce názvů, protože vaše zadání je přístupné veřejnosti a překlápí se automaticky i do textu rozhodnutí o udělení akreditace. Pokud je nezbytné název upřesnit, formulujte upřesnění v podnadpisu v listinné podobě žádosti.
Cílová skupina
Ze seznamu vyberte cílové skupiny pedagogických pracovníků, pro které je program určen. Je možné vybírat více skupin, avšak je nutno zachovat shodu mezi skupinami uvedenými v elektronické tabulce a v programu předloženému v písemné podobě. Cílová skupina je akreditační komisí přísně posuzována – nevolte široký okruh pedagogických pracovníků různých druhů škol. Posuzují se potřeby pedagogických pracovníků a metodická doporučení s ohledem na věková a vývojová specifika žáků jednotlivých druhů škol.
Oblast
Ze seznamu vyberte vyučovací předmět nebo oblast, pod které lze program zařadit. Upozornění: oblasti označené čísly 810 - 880 patří do oblasti studia k získání kvalifikační a dalších kvalifikačních předpokladů (nejde o průběžné vzdělávání) a mohou se realizovat jen na VŠ nebo v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Výjimku tvoří Studium pro ředitele škol a školských zařízení podle § 5 zákona č. 563/2004 Sb. a Studium k výkonu specializovaných činností podle § 9 zákona č. 563/2004 Sb.
Forma
Kliknutím vyberte nejvhodnější formu vzdělávacího programu.
Ostatní rubriky
Do dalších polí uveďte údaje dle skutečnosti. Upozorňujeme, že např. u počtu účastníků, či hodinové dotace nelze zadávat číselné rozpětí (např. 8-10) a je vždy nutno stanovit jednoznačný údaj.
Doporučení k popisu vzdělávacího programu
Níže pro informaci uvádíme popis programu, který budete v rámci CELÉ ŽÁDOSTI posílat buď poštou nebo datovou schránkou. Tento popis, dle uvedených vysvětlivek se zpracovává ke každému předkládanému vzdělávacímu programu a upozorňujeme, že údaje v sestaveném programu musí korespondovat s údaji vyplněnými v rámci tabulky č. 2 a číslování programů v tabulce musí korespondovat se zaslaným popisem programu/programů.
Využijte prosím Doporučený vzor popisu
vzdělávacího programu.
Popis se zpracovává ke každému předkládanému vzdělávacímu programu a upozorňujeme, že údaje v sestaveném progmu musí korespondovat s údaji vyplněnými v rácmi tabulky č. 2.
- Pořadové číslo a název vzdělávacího programu (musí odpovídat pořadovému číslu a názvu uvedenému v tabulce). Název
programu musí odpovídat obsahu programu.
Podrobný přehled témat výuky (obsah), anotace (rozsah textu by měl být přiměřený hodinové dotaci) a stanovení dílčí hodinové dotace ( u programů s vyšší hodinovou dotací rozpracovat způsobem: 1 téma s anotací a časovou dotací 2-3 vyučovací hodiny). U programů, které zahrnují různorodá témata, je dále třeba k jednotlivým tématům přiřadit jmenovitě i lektory, aby bylo možno posoudit, zda jejich kvalifikace odpovídá lektorovanému tématu. - Cíl vzdělávacího programu (formuluje se z pozice účastníků vzdělávání - jaké konkrétní znalosti a dovednosti daná skupiny pedagogických pracovníků získá a jak je konkrétně využije ve výchovně vzdělávacím procesu při práci s dětmi, žáky a studenty). Zde se doporučuje uvést i popis metodiky výuky apod.
-
Forma vzdělávacího programu (prezenční, distanční nebo jejich kombinace), přičemž pro
distanční formu, která se uskutečňuje dálkovým přístupem pomocí on-line technologií je nutno v programu
popsat prostředí, doložit ukázky studijních opor a poskytnout přístupové heslo pro možnost posouzení této formy
programu.
Pokud volíte „cyklus seminářů", je nutno uvést, že účastníci obdrží osvědčení po absolvování celého cyklu, tj. všech seminářů. Nelze akreditovat volné cykly, kdy si účastníci vybírají z nabídky témat. V případě, že žadatel předpokládá vydávání osvědčení po absolvování jednotlivých seminářů, je nezbytné každý seminář předložit jako samostatný vzdělávací program. -
Hodinová dotace stanoví časovou posloupnost a dobu vzdělávání (celkem počet hodin výuky, u
rozsáhlejších vícedenních akcí upřesnit i hodinovou dotaci věnovanou jednotlivým tématům.). Hodinou se rozumí 45
minutová vyučovací hodina. Minimální hodinová dotace je dle vyhlášky č. 317/2005 Sb. 4 vyučovací
hodiny.
Samostudium se do celkové hodinové dotace nezapočítává, stejně jako hodinová dotace věnovaná např. zpracování závěrečné práce.
Pro programy obsahující nácviky různých technik (např. komunikační, relaxační apod.) je nezbytné zvolit hodinovou dotaci, která umožní správné a bezpečné zvládnutí těchto technik a možnost jejich dalšího využití (obvykle by dané programy měly být v rozsahu minimálně 12 hodin). - Cílové skupiny pedagogických pracovníků, - zde je nutné upřesnit, pro které kategorie pedagogických pracovníků je program určen, a to včetně předmětů, které vyučují (např. učitelé matematiky 2. st. ZŠ).
- Plánované místo konání - uvést místo, kde žadatel předpokládá realizaci daného programu.
-
Jmenný seznam lektorů s uvedením podrobných informací o jejich kvalifikaci a dosavadní praxi v
oboru. Zde je třeba uvést konkrétní obor studia, včetně toho, zda se jedná kromě odborné i o pedagogickou
kvalifikaci (např. na přírodovědeckých či filozofických fakultách lze obory studovat jako učitelské i neučitelské),
což je nezbytné pro posouzení kvalifikace lektorů zejména pro programy, které zahrnují metodiky a didaktiky. Dále
pak je nutné uvést přehled průběhu praxe a další vzdělávání či publikační činnost vztahující se k lektorovaným
tématům. Kvalifikace lektorů musí zároveň korespondovat se stanovenou cílovou skupinou, tj. pokud jsou v cílové
skupině např. učitelé MŠ je u lektora nutno uvést informace o jeho kvalifikaci pro výuku v MŠ, a tím prokázat
znalost forem práce s dětmi dané věkové kategorie. Při posuzování odborných předpokladů lektorů sleduje akreditační
komise především dosažený stupeň vzdělání lektora a délku praxe. Je vyžadováno vysokoškolské vzdělání
v magisterském studijním programu a minimálně 4 let praxe v oboru, který souvisí s tématem
vzdělávacího programu předkládaného k akreditaci. Ve vzdělávacích programech určených pro
kategorie pedagogických pracovníků, u nichž zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a
změně některých zákonů připouští pro získání odborné kvalifikace i varianty s nižším stupněm
vzdělání, může mít lektor rovněž odpovídající odbornou kvalifikaci s minimálně středním vzděláním zakončeným
maturitní zkouškou.
Jméno odborného garanta s údaji obdobnými jako o lektorech. U každého programu se uvádí pouze jeden odborný garant a jeho kvalifikace musí odpovídat garantovaným tématům. - Kalkulace předpokládaných nákladů (tabulka zde ke stažení)
- Materiální a technické zabezpečení (informace o použitých učebních textech, použité technice audio, video, PC a programovém vybavení (SW), příp. jiných specifických pracovních materiálech a pomůckách). U vzdělávacích programů vztahujících se k ICT je vždy třeba konkretizovat materiální a technické zabezpečení (počet PC, interaktivních .tabulí , využívaný software...) vzhledem k počtu účastníků a vzdělávacímu cíli konkrétního vzdělávacího programu. Častým nedostatkem je disproporce mezi časovou náročností stanoveného cíle vzdělávacího programu (naučí se, procvičí , vytvoří…) a nepřiměřeně nízkou uváděnou hodinovou dotací. Jde-li o procvičení či ovládnutí nějaké dovednosti, je nutné zajistit, aby každý účastník měl k dispozici samostatný PC, a v žádosti to uvést.
- Způsob vyhodnocení vzdělávací akce (informace o způsobu hospitace a kontroly činnosti vyučujících, zjištění výsledného vzdělávacího efektu akce např. kontrolními testy, dotazníky, zkouškou apod., informace o formě vedení evidence účastníků).