ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Předměty speciálně pedagogické péče

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Společné vzdělávání ⁄ 7. FAQ A FORMULÁŘ PRO DOTAZY ⁄ FAQ - Často kladené otázky ⁄ Předměty speciálně pedagogické péče

Předměty speciálně pedagogické péče

1. Co patří mezi předměty speciálně pedagogické péče?
2. Jak mám do ŠVP zařadit předmět speciální pedagogická péče - tj. do učebního plánu, do učebních osnov?
3. Jak může být maximálně početná skupina žáků při výuce předmětů speciálně pedagogické péče, kolik hodin týdně/měsíčně musí být a kdy může výuka probíhat (např. ráno před vyučováním, po vyučování či jen v rámci výuky, aby nebyl navýšen celkový počet vyučovacích hodin)? Předem děkuji za odpověď.
4. Jaké konkrétní vzdělání musí mít speciální pedagog pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče dle Vyhlášky č.27/2016- novely ŠZ ? Pro naši školu přichází v úvahu dle přílohy 1 zmíněné vyhlášky: řečová výchova, grafomotorické dovednosti, logopedická péče, zraková stimulace, náprava dys - oslabení.
5. Pokud bude naše škola vzdělávat dítě s LMP a bude mu přiznán třetí stupeň podpůrných opatření, já dodám poradně naše ŠVP, poradna dítěti nastaví výstupy na míru, některé předměty nahradí předměty spec. ped. péče, kdo určí jejich náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata, když tento předmět není v našem ŠVP uveden?
6. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními spočívajícími v úpravě vzdělávacích obsahů může být v souladu s principy individualizace a diferenciace vzdělávání zařazována do IVP na doporučení ŠPZ speciálně pedagogická a pedagogická intervence. Počet vyučovacích hodin předmětů speciálně pedagogické péče je v závislosti na stupni podpory stanoven prováděcím právním předpisem. Časová dotace na předměty speciálně pedagogické péče je poskytována z disponibilní časové dotace. Prosím o praktický příklad, které hodiny v rámci výuky budou nahrazeny předměty speciálně pedagogické péče. Budou na ně docházet děti např. místo matematiky nebo budou zde odpoledne tyto předměty pro žáky zařazeny "navíc"?
7. Jsme škola zřízená podle § 16 odst. 9 a podle nového RVP ZV jsme povinni do ŠVP zapracovat předměty speciálně pedagogické péče. Je někde dána minimální hodinová dotace pro tyto předměty?
8. Jaké konkrétní vzdělání musí mít speciální pedagog pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče dle Vyhlášky č.27/2016 novely ŠZ ? Pro naši školu přichází v úvahu dle přílohy 1 zmíněné vyhlášky: řečová výchova, grafomotorické dovednosti, logopedická péče, zraková stimulace, náprava dys - oslabení.
9. Jak se stanovuje nárok na předměty speciálně pedagogické péče ve speciální škole? Bude na to speciální dotace dle PO z vyhlášky? Pokud má nárok 1 žák na např. 3hod. týdně, bude se násobit tato potřeba počtem žáků nebo se bude požadavek sdružovat? Dostaneme na tuto péči finance i ve speciálních školách?



1.
 Co patří mezi předměty speciálně pedagogické péče?

Předmět speciálně pedagogické péče je zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení při dodržení nejvyššího počtu povinných vyučovacích hodin, přičemž ve druhém stupni podpory je zaměřen na nápravy v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, zdravotní tělesné výchovy, nácvik sociální komunikace. Ve třetím stupni podpory zahrnuje předměty speciálně pedagogické péče uvedené ve druhém stupni podpůrných opatření, doplněné např. o zrakovou stimulaci, bazální stimulaci u žáků s mentálním postižením, práci s optickými pomůckami, logopedickou péči, u žáků, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se věnuje rozvíjení sluchového vnímání, odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci, českému znakovému jazyku, dále se věnuje prostorové orientaci, případně dalším oblastem speciálně pedagogické péče. Ve čtvrtém stupni podpory je předmět speciálně pedagogické péče zaměřen na oblasti předmětů speciálně pedagogické péče ve druhém i třetím stupni podpůrných opatření a dále na český znakový jazyk, prostředky alternativní nebo augmentativní komunikace, na prostorovou orientaci, na samostatný pohyb zrakově postižených, na práci s optickými pomůckami, na Braillovo písmo, na bazální stimulaci u žáků s kombinovanými vadami, případně vychází z dalších obtíží žáků, které vyplývají z charakteru jejich zdravotních obtíží. V pátém stupni podpory vychází předmět speciálně pedagogické péče ze specifik obtíží žáka, je stanoven SPC.

Zpět na seznam otázek

2. Jak mám do ŠVP zařadit předmět speciální pedagogická péče - tj. do učebního plánu, do učebních osnov?

Předměty speciálně pedagogické péče,  v případě poskytování tohoto podpůrného opatření na základě doporučení školského poradenského zařízení konkrétnímu žákovi, budete do školního vzdělávacího programu zapracovávat až po zahájení jejich výuky.

Metodický materiál MŠMT uvádí, že pokud škola vyučuje různé předměty speciálně pedagogické péče pouze u jednotlivých žáků, uvede v části „Zabezpečení výuky žáků se SVP“ výčet předmětů speciálně pedagogické péče, jejichž výuku zabezpečuje. V případě, že škola chce poskytnout zákonným zástupcům žáků informace o pojetí předmětů speciálně pedagogické péče, je vhodné mimo výčtu v části „Zabezpečení výuky žáků se SVP“ uvést předměty také v učebním plánu a v učebních osnovách uvést alespoň charakteristiku předmětů speciálně pedagogické péče.

Pro zapracování předmětů speciálně pedagogické péče do ŠVP potřebujeme vědět:

1. Kolik hodin speciálně pedagogické péče bude poradna žákům doporučovat? Tento počet musíme zahrnout do učebního plánu.
2. Bude je doporučovat žákům 1. nebo 2. stupně nebo obou stupňů?
3. Jaké předměty to jsou a co bude náplní těchto předmětů?
4. Kdo bude předměty speciálně pedagogické péče na ZŠ učit, jakou k tomu musí mít kvalifikaci? Kde ji do září získá?
5. Počítá se s tím, že všichni žáci 1. stupně se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří to budou mít doporučeno poradnou, se sejdou a kolektivně se budou učit předměty speciálně pedagogické péče? Jak se mohou učit kolektivně, když každý má jiné potřeby?
6. Ostatní žáci se v té době budou učit předměty podporující jejich nadání. Které by to mohly být (dílny čtení?)?

1. Počet hodin speciálně pedagogické péče (PSPP), které může školské poradenské zařízení (ŠPZ) v rámci podpůrných opatření určit konkrétnímu žákovi je dané Přílohou 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. Liší se podle jednotlivých stupňů podpory. Školy tyto PSPP zapracovávají do školních vzdělávacích programů (ŠVP) až v případě realizace výuky u konkrétních žáků. Postačující je zapracování PSPP v rámci Charakteristiky ŠVP.

2. PSPP podle zmíněné Přílohy č. 1 Vyhlášky č. 27/2016 Sb. ŠPZ doporučuje všem žákům od podpůrného opatření druhého stupně.

3. Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. stanovuje zaměření PSPP na konkrétní oblasti (např. nácvik sociální dovednosti, zraková stimulace, bazální stimulace). Tento výčet je otevřený a bude vycházet z doporučení ŠPZ.

4. Podle Přílohy č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. je předmět PSPP zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo ŠPZ.

5. Zařazení PSPP se bude realizovat na základě doporučení ŠPZ. Výuka bude podle Přílohy 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. probíhat jako individuální nebo skupinová s maximálním počtem 4 žáci ve skupině. Organizace výuky PSPP je v kompetenci ředitele školy.

6.  Ostatní žáci, kteří nebudou mít doporučení ŠPZ k tvorbě IVP, se budou vzdělávat podle platného ŠVP.

Zpět na seznam otázek

3. Jak může být maximálně početná skupina žáků při výuce předmětů speciálně pedagogické péče, kolik hodin týdně/měsíčně musí být a kdy může výuka probíhat (např. ráno před vyučováním, po vyučování či jen v rámci výuky, aby nebyl navýšen celkový počet vyučovacích hodin)? Předem děkuji za odpověď.

Obecně je přehled podpůrných opatření včetně zajištění předmětů speciálně pedagogické péče (PSPP) obsažen v Příloze č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Vyhláška stanovuje pro jednotlivé stupně podpůrných opatření konkrétní počty hodin PSPP za týden (např. pro podpůrná opatření druhého stupně 1 hodina, třetího stupně 3 hodiny, čtvrtého stupně 4 hodiny). Určuje, že při zajištění PSPP je možno využít individuální nebo skupinové práce, že reedukační skupiny zahrnují max. 4 žáky.

Zajištění PSPP u konkrétních žáků je ale vždy podmíněno doporučením školského poradenského zařízení. Toto doporučení bude obsahovat kromě údaje o zařazení PSPP, počet hodin výuky PSPP a kód NFN (normované finanční náročnosti), který ředitel školy uvede do školské matriky v rámci předávání individuálních dat ze školních matrik, aby mu mohly být přiznány finanční prostředky na realizaci výuky PSPP.

To jak bude výuka PSPP organizována, je zcela v kompetenci ředitele školy.  Odvíjí se to například od skutečnosti, zda bude poskytováno toto podpůrné opatření více žákům školy a to v podobné oblasti PSPP nebo bude poskytování PSPP dané oblasti jen jednotlivým žákům, od možností personálního zabezpečení výuky. Zajištění PSPP je možné jak nad rámec celkové povinné časové dotace (nesmí být překročena maximální týdenní hodinová dotace stanovená pro jednotlivé ročníky základního vzdělávání školským zákonem)  tak v rámci výuky, kdy je časová dotace k realizaci PSPP čerpána z disponibilní časové dotace RUP RVP. 

Zpět na seznam otázek

4. Jaké konkrétní vzdělání musí mít speciální pedagog pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče dle Vyhlášky č.27/2016- novely ŠZ ? Pro naši školu přichází v úvahu dle přílohy 1 zmíněné vyhlášky: řečová výchova, grafomotorické dovednosti, logopedická péče, zraková stimulace, náprava dys - oslabení.

Speciální pedagog –logoped, speciální pedagog-tyfloped, případně pro dys poruchy by mohl pracovat pedagog s rozšířenou kompetencí pro speciální pedagogiku.

Zpět na seznam otázek

5. Pokud bude naše škola vzdělávat dítě s LMP a bude mu přiznán třetí stupeň podpůrných opatření, já dodám poradně naše ŠVP, poradna dítěti nastaví výstupy na míru, některé předměty nahradí předměty spec. ped. péče, kdo určí jejich náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata, když tento předmět není v našem ŠVP uveden?

Pokud budete takového žáka vzdělávat, musíte si upravit svoje ŠVP, kde budete mít zapracovány minimální úrovně. ŠPZ vám pouze doporučí, který vzdělávací obor, respektive oblast je vhodné upravit nebo dokonce zaměnit. Předměty speciálně pedagogické péče se budou odvíjet od konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb žáka. ŠPZ tedy nebude upravovat Váš ŠVP.

Zpět na seznam otázek

6. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními spočívajícími v úpravě vzdělávacích obsahů může být v souladu s principy individualizace a diferenciace vzdělávání zařazována do IVP na doporučení ŠPZ speciálně pedagogická a pedagogická intervence. Počet vyučovacích hodin předmětů speciálně pedagogické péče je v závislosti na stupni podpory stanoven prováděcím právním předpisem. Časová dotace na předměty speciálně pedagogické péče je poskytována z disponibilní časové dotace. Prosím o praktický příklad, které hodiny v rámci výuky budou nahrazeny předměty speciálně pedagogické péče. Budou na ně docházet děti např. místo matematiky nebo budou zde odpoledne tyto předměty pro žáky zařazeny "navíc"?

Počet hodin předmětů speciálně pedagogické péče bude stanoven ŠPZ pro konkrétního žáka na základě doporučení ŠPZ, podle stupně podpůrných opatření. Více informací lze nalézt ve vyhlášce č. 27/2016 Sb.
Příklad: Hodiny z disponibilní časové dotace, které jsou v rozvrhu třídy využity k výuce českého jazyka, budou pro žáka s přiznaným podpůrným opatřením využity v rámci jeho IVP k zařazení předmětu speciálně pedagogické péče jako je např. logopedická péče.

Zpět na seznam otázek

7. Jsme škola zřízená podle § 16 odst. 9 a podle nového RVP ZV jsme povinni do ŠVP zapracovat předměty speciálně pedagogické péče. Je někde dána minimální hodinová dotace pro tyto předměty?

Počet hodin předmětů speciálně pedagogické péče bude stanoven ŠPZ pro konkrétního žáka na základě doporučení ŠPZ, podle stupně podpůrných opatření. Více informací lze nalézt ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. Příklad: Hodiny z disponibilní časové dotace, které jsou v rozvrhu třídy využity k výuce českého jazyka, budou pro žáky s přiznaným podpůrným opatřením využity v rámci jeho IVP k zařazení předmětu speciálně pedagogické péče jako je např. logopedická péče.

Zpět na seznam otázek

8. Jaké konkrétní vzdělání musí mít speciální pedagog pro výuku předmětů speciálně pedagogické péče dle Vyhlášky č.27/2016 novely ŠZ ? Pro naši školu přichází v úvahu dle přílohy 1 zmíněné vyhlášky: řečová výchova, grafomotorické dovednosti, logopedická péče, zraková stimulace, náprava dys - oslabení.

Speciální pedagog – logoped, speciální pedagog- tyfloped, případně pro dys poruchy by mohl pracovat pedagog s rozšířenou kompetencí pro speciální pedagogiku.

Zpět na seznam otázek 

9. Jak se stanovuje nárok na předměty speciálně pedagogické péče ve speciální škole? Bude na to speciální dotace dle PO z vyhlášky? Pokud má nárok 1 žák na např. 3hod. týdně, bude se násobit tato potřeba počtem žáků nebo se bude požadavek sdružovat? Dostaneme na tuto péči finance i ve speciálních školách?

Ne. Speciální školy toto mají z podstaty svého fungování.

Zpět na seznam otázek 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Školství v ČR
  • Pedagogičtí pracovníci
  • Společné vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Základní a základní umělecké vzdělávání
  • Střední vzdělávání
  • Vyšší odborné vzdělávání
  • Vysoké školství
  • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
  • Školní stravování
  • Další vzdělávání
  • Školský rejstřík
  • Organizace školního roku

Důležité odkazy

Metodický portál RVP

Národní ústav pro vzdělávání

Česká školní inspekce

Národní institut pro další vzdělávání

Cermat

Národní soustava kvalifikací

Uplatnění absolventů škol

Europass

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací