Speciální vzdělávání
Problematiku speciálního vzdělávání má v kompetenci Oddělení předškolního a speciálního vzdělávání (211), které
zejména:
- zajišťuje činnost ministerstva v oblasti speciálního školství, zejména ve vztahu k dětem, žákům a studentům s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem;
- vytváří koncepci, obsah a koordinaci vzdělávání dětí, žáků a studentů výše zmíněných a usiluje o zajištění podpory k jejich realizaci;
- zpracovává návrhy potřebných systémových opatření k další podpoře přístupu ke vzdělávání dětí vymezených výše, jejich zavádění do praxe a vyhodnocování;
- v oblasti speciálního vzdělávání spolupracuje s relevantními věcnými útvary MŠMT, orgány veřejné správy, universitními a dalšími odbornými pracovišti, včetně PŘO a OPŘO MŠMT, neziskových organizací, dalších jednotlivců a institucí;
- organizuje a řídí činnosti poradních sborů v oblasti výše zmíněných agend;
- účastní se činnosti v mezirezortních a vnitrorezortních pracovních skupinách, poradních výborech rezortů a ostatních subjektů;
- metodicky vede speciální školy zřizované ministerstvem, resp. PŘO v oblasti speciálního vzdělávání;
- zabezpečuje spolupráci s OPŘO v oblasti své působnosti;
- zodpovídá za vytváření koncepcí, tvorby a implementaci Rámcových vzdělávacích programů ve svěřené oblasti;
- tvoří metodické postupy při řešení specifických celospolečenských problémů v jednotlivých oblastech vzdělávací soustavy v oblasti své působnosti; provádí posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v oblasti zmíněných agend;
- spolupracuje na celostátním metodickém usměrňování tvorby a používání pedagogické dokumentace;
- zpracovává metodické, koncepční a další materiály souvisejících s předmětnou problematikou;
- spolupracuje na přípravě evaluačních kritérií pro vzdělávání v oblasti působnosti, provádění analýz z podkladů, dokumentů a informací o kvalitě, efektivnosti a dalších charakteristikách vzdělávání v oblasti působnosti a na základě výsledků evaluace nebo vlastních zjištění dává podněty k opatřením;
- spolupracuje na tvorbě, připomínkování a implementaci kurikulárních materiálů do školních vzdělávacích programů v oblasti výše zmíněných agend;
- vytváří koncepci, obsah, odborné řízení, metodické vedení a koordinaci speciálně pedagogických center (dále jen „SPC“) a v oblasti své gesce se podílí na metodickém vedení pedagogicko-psychologických poraden („PPP“), středisek výchovné péče (dále jen „SVP“) a školních poradenských pracovníků (školních speciálních pedagogů a školních psychologů);
- zabezpečuje posuzování a schvalování organizace vzdělávání a učebních dokumentů ve školách a školských zařízení v oblasti své působnosti;
- zkoumá problematiku v okruhu své působnosti zejména aktivními výjezdy do terénu a činí opatření k řešení aktuálních otázek (např. návrhem na změny vyhlášek, zákonů a vydáním odpovídajících metodik či výkladů platné legislativy);
- zpracovává a v rozsahu nezbytném pro plnění vlastních úkolů také využívá informace z ostatních ministerstev a nižších orgánů státní správy v oblasti poradenství – týká se zejména Ministerstva práce a sociálních věcí (zákon o rodině, zákon o sociálně právní ochraně dětí);
- podílí se na zadávání úkolů (analýz, průzkumů apod.) a hodnocení výsledků vědeckovýzkumné činnosti v oblasti své působnosti;
- věnuje se osvětě v oblasti speciálního školství konáním seminářů, konferencí, platforem apod.;
- připravuje materiály legislativní povahy předmětné problematiky, tvorbu návrhů zákonů a ostatních právních předpisů upravující oblast speciálního vzdělávání;
- zabezpečuje přípravu podkladů a návrhů stanovisek k materiálům, které se vztahují podle věcné příslušnosti k činnosti oddělení;
- zabezpečuje přípravu podkladů a návrhů stanovisek k materiálům projednávaným ve vládě, v Parlamentu, k projektům, k návrhům právních předpisů a koncepčních materiálů jiných rezortů v oblasti poradenství a ostatních oblastech činnosti oddělení;
- koordinuje úkoly vyplývající z vládních i rezortních dokumentů a dalších koncepčních dokumentů a akčních plánů;
- plní úkoly vyplývající z mezinárodních dokumentů, kterými je ČR vázána v předmětné oblasti;
- zabezpečuje relevantní dotační a rozvojové programy v oblasti své působnosti.