Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Služby veřejnosti
    • Pro novináře
    • Kariéra na MŠMT
    • Aktuality
    • Hospodaření resortu
    • Legislativa
    • Genderová rovnost
    • Projektová kancelář MŠMT
    • Projekt RIS MŠMT
    • Kontrola a dozor
    • Základní informace
    • Archiv sekce Ministerstvo
  • Vzdělávání
    • Společné vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Školní stravování
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Další vzdělávání
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
    • Odkazy
  • EU a zahraničí
    • Erasmus+
    • Fondy EHP
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Mezinárodní projekty
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a Publikace
  • Fondy EU
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Speciální vzdělávání

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Spec.vzděl., prevence, inst. vých. ⁄ Speciální vzdělávání

Speciální vzdělávání

Problematiku speciálního vzdělávání má v kompetenci Oddělení předškolního a speciálního vzdělávání (211).    
Speciální vzdělávání
Problematiku speciálního vzdělávání má v kompetenci Oddělení předškolního a speciálního vzdělávání (211), které zejména:
  • zajišťuje činnost ministerstva v oblasti speciálního školství, zejména ve vztahu k dětem, žákům a studentům s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem;
  • vytváří koncepci, obsah a koordinaci vzdělávání dětí, žáků a studentů výše zmíněných a usiluje o zajištění podpory k jejich realizaci;
  • zpracovává návrhy potřebných systémových opatření k další podpoře přístupu ke vzdělávání dětí vymezených výše, jejich zavádění do praxe a vyhodnocování;
  • v oblasti speciálního vzdělávání spolupracuje s relevantními věcnými útvary MŠMT, orgány veřejné správy, universitními a dalšími odbornými pracovišti, včetně PŘO a OPŘO MŠMT, neziskových organizací, dalších jednotlivců a institucí;
  • organizuje a řídí činnosti poradních sborů v oblasti výše zmíněných agend;
  • účastní se činnosti v mezirezortních a vnitrorezortních pracovních skupinách, poradních výborech rezortů a ostatních subjektů;
  • metodicky vede speciální školy zřizované ministerstvem, resp. PŘO v oblasti speciálního vzdělávání;
  • zabezpečuje spolupráci s OPŘO v oblasti své působnosti;
  • zodpovídá za vytváření koncepcí, tvorby a implementaci Rámcových vzdělávacích programů ve svěřené oblasti;
  • tvoří metodické postupy při řešení specifických celospolečenských problémů v jednotlivých oblastech vzdělávací soustavy v oblasti své působnosti; provádí posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v oblasti zmíněných agend;
  • spolupracuje na celostátním metodickém usměrňování tvorby a používání pedagogické dokumentace;
  • zpracovává metodické, koncepční a další materiály souvisejících s předmětnou problematikou;
  • spolupracuje na přípravě evaluačních kritérií pro vzdělávání v oblasti působnosti, provádění analýz z podkladů, dokumentů a informací o kvalitě, efektivnosti a dalších charakteristikách vzdělávání v oblasti působnosti a na základě výsledků evaluace nebo vlastních zjištění dává podněty k opatřením;
  • spolupracuje na tvorbě, připomínkování a implementaci kurikulárních materiálů do školních vzdělávacích programů v oblasti výše zmíněných agend;
  • vytváří koncepci, obsah, odborné řízení, metodické vedení a koordinaci speciálně pedagogických center (dále jen „SPC“) a v oblasti své gesce se podílí na metodickém vedení pedagogicko-psychologických poraden („PPP“), středisek výchovné péče (dále jen „SVP“) a školních poradenských pracovníků (školních speciálních pedagogů a školních psychologů);
  • zabezpečuje posuzování a schvalování organizace vzdělávání a učebních dokumentů ve školách a školských zařízení v oblasti své působnosti;
  • zkoumá problematiku v okruhu své působnosti zejména aktivními výjezdy do terénu a činí opatření k řešení aktuálních otázek (např. návrhem na změny vyhlášek, zákonů a vydáním odpovídajících metodik či výkladů platné legislativy);
  • zpracovává a v rozsahu nezbytném pro plnění vlastních úkolů také využívá informace z ostatních ministerstev a nižších orgánů státní správy v oblasti poradenství – týká se zejména Ministerstva práce a sociálních věcí (zákon o rodině, zákon o sociálně právní ochraně dětí);
  • podílí se na zadávání úkolů (analýz, průzkumů apod.) a hodnocení výsledků vědeckovýzkumné činnosti v oblasti své působnosti;
  • věnuje se osvětě v oblasti speciálního školství konáním seminářů, konferencí, platforem apod.;
  • připravuje materiály legislativní povahy předmětné problematiky, tvorbu návrhů zákonů a ostatních právních předpisů upravující oblast speciálního vzdělávání;
  • zabezpečuje přípravu podkladů a návrhů stanovisek k materiálům, které se vztahují podle věcné příslušnosti k činnosti oddělení;
  • zabezpečuje přípravu podkladů a návrhů stanovisek k materiálům projednávaným ve vládě, v Parlamentu, k projektům, k návrhům právních předpisů a koncepčních materiálů jiných rezortů v oblasti poradenství a ostatních oblastech činnosti oddělení;
  • koordinuje úkoly vyplývající z vládních i rezortních dokumentů a dalších koncepčních dokumentů a akčních plánů;
  • plní úkoly vyplývající z mezinárodních dokumentů, kterými je ČR vázána v předmětné oblasti;
  • zabezpečuje relevantní dotační a rozvojové programy v oblasti své působnosti.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Legislativa
  • Speciální vzdělávání
    • Tým speciálního vzdělávání
    • Dotační a rozvojové programy
    • Dokumenty ke stažení
    • Adresy a kontakty
  • Prevence
  • Institucionální výchova

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Státní správa
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

Po až Pá 9:30 - 15:00
(více informací ZDE)
Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2021  MŠMT

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací