Mgr. Petr Chytil se ve své prezentaci zaměřil na právní zakotvení asistenta pedagoga. Zejména představil základní ustanovaní z platné legislativy, a to s ohledem na asistenta pedagoga pro zdravotně postižené, sociálně a zdravotně znevýhodněné. Dále uvedl, že asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem, s čímž souvisí povinnost splnění konkrétních předpokladů včetně kvalifikačních pro výkon této funkce. Věnoval se formálním náležitostem žádosti o zřízení funkce asistenta pedagoga, platovému zařazení asistentů pedagoga a rozsahu jejich přímé pedagogické činnosti a hlavním činnostem asistenta pedagoga.
Na závěr se věnoval rozvojovým programům, jako jednoho se zdrojů financování asistentů pedagoga, které jsou v gesci odboru 27. V rámci rozvojového programu na podporu financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením v soukromých a církevních školách bylo podpořeno celkem 459 asistentů pedagoga, přičemž bylo rozděleno cca 35 mil. Kč, což je o 1 milion více než v roce předcházejícím. V rámci rozvojového programu na podporu financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se znevýhodněním bylo v roce 2012 podpořeno celkem 547 asistentů pedagoga, přičemž bylo rozděleno cca 75 mil. Kč, což je 0,5 mil. Kč více než v roce předcházejícím.
V diskusní části semináře byly hlavními tématy:
- Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga
- Hledání dalších finančních zdrojů pro oblast asistenčních služeb ve školství
- V rámci pedagogické praxe seznamovat budoucí pedagogy s asistenční službou ve školství
- Možná rizika i výhody při větším propojení osobní asistence s pedagogickou
(meziresortní koordinace a spolupráce).