Aktualizace Dlouhodobého záměru
vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2006
V Aktualizaci Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2006 (dále jen "Aktualizace") Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") podporuje realizaci některých cílů Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol (dále jen "Dlouhodobý záměr ministerstva") na období 2006 - 2010. Aktualizace je proto konkretizací obecnějších cílů a priorit, které jsou dlouhodobě pro rozvoj českého vysokého školství zásadní.
Klíčovým prvkem realizace rozvoje vysokých škol jsou rozvojové projekty, podávané vysokými školami jako reakce na vyhlášené rozvojové programy. Text vyhlášení rozvojových programů na rok 2006, v rámci kterých budou rozvojové projekty podporovány, je nově součástí Aktualizace. Cílem ministerstva je, aby projekty přispívaly k integraci příslušné vysoké školy, aby reagovaly na ty priority, které jsou pro školu důležité, a umožnily tak rozvoj školy v souladu s jejími konkrétními potřebami, prioritami a vizí rozvoje a podpořily možnost dosahovat excelence ať už v jedné nebo v co nejvíce akademických činnostech. Záměrem ministerstva je dosažení co nejvyšší stability rozpočtu vysokých škol, posílení prostředků na strategický rozvoj vysokých škol a zároveň zvýšení odpovědnosti vysokých škol při užití těchto prostředků k realizaci jejich potenciálu. Jedním z cílů Aktualizace je též zvýšení efektivity rozdělování a využívání státní dotace na činnost vysokých škol.
Naplnění cílů Aktualizace povede k:
- realizaci opatření vedoucích ke zvýšení konkurenceschopnosti vysokých škol na mezinárodní úrovni,
- vytvoření kultury kvality a excelence (kvalita a excelence akademických činností a akademického života),
- internacionalizaci vysokého školství a zvýšení atraktivnosti českých vysokých škol v zahraničí,
- vytvoření systému vnitřního hodnocení a efektivní využití jeho výsledků pro další rozvoj vysokých škol,
- rozvoji spolupráce vysokých škol s odběratelskou sférou a využití výsledků výzkumu a vývoje v praxi,
- zvýšení počtu vysokoškolsky vzdělaných odborníků v rámci celoživotního vzdělání.
Podpora pro veřejné vysoké školy bude spočívat zejména ve finanční podpoře příslušných aktivit na základě rozvojových programů a prostřednictvím využívání přímých a nepřímých nástrojů podpory výzkumu a vývoje.
A) Podpora prostřednictvím morálního a společenského ocenění
Ministerstvo bude na základě zhodnocení výročních zpráv zveřejňovat a morálně oceňovat:
- aktivity vysokých škol v oblasti celoživotního vzdělávání a zvyšování atraktivnosti a uplatnitelnosti vysokoškolského vzdělání, uspokojování poptávky odběratelské sféry i veřejnosti a potřeby rozvoje regionu formou prohlubování spolupráce s průmyslem, regionálními podnikatelskými subjekty, institucemi státní správy a dalšími,
- dobré zkušenosti a příklady dobré praxe jednotlivých vysokých škol, které jsou vhodné k následování ostatními, s využitím všech prostředků jejich rozšiřování (např. prostřednictvím seminářů),
- aktivity jednotlivých vysokých škol, které pomáhají naplnění záměrů/cílů Dlouhodobého záměru ministerstva na období 2006 - 2010 i cílů Koncepce reformy vysokého školství a Strategie hospodářského růstu.
B) Finanční podpora vysokých škol prostřednictvím rozvojových programů
Ministerstvo podpoří prostřednictvím rozvojových programů integrované projekty veřejných vysokých škol, které budou zaměřeny zejména na odstraňování slabých stránek vyhodnocených v rámci analýzy naplňování cílů Dlouhodobých záměrů veřejných vysokých škol, a implementační projekty vycházející z projednaného Dlouhodobého záměru veřejné vysoké školy na období 2006 - 2010.
Priority rozvojových programů na rok 2006
V oblasti internacionalizace
1. Rozšiřování nabídky studia v cizím jazyce
2. Zvyšování jazykové vybavenosti akademických i administrativních pracovníků. Podpora dalšího vzdělávání v této oblasti. Schopnost poskytnout výuku i služby i v cizím jazyce.
3. Mezinárodní spolupráce v oblasti výuky
- Zapojení do programů spolupráce, jakými jsou např. program Tempus, programy EU pro spolupráci s Asií, Latinskou Amerikou, USA apod., popř. koordinace projektů.
- Zapojení do spolupráce v rámci profesních sítí nebo v rámci EUA. Zapojení vysokých škol v mezinárodních projektech, týkajících se rozvoje vysokých škol a výzkumu této problematiky, v mezinárodních projektech ovlivňujících rozvoj kurikul - využívání výsledků "Tuning project" apod.
4. Mobilita studentů a akademických pracovníků
- Výjezdy studentů a akademických pracovníků budou podporovány v rámci programů spolupráce vysokých škol na evropské, regionální nebo bilaterální úrovni (např. programy EU - zejména Socrates-Erasmus, Leonardo da Vinci, CEEPUS, Aktion a další), dále pak výjezdy studentů v rámci přímé spolupráce vysokých škol, včetně výjezdů na základě individuální dohody studenta se zahraniční institucí, kterou jeho vysoká škola podporuje, tzv. "free movers". Pozornost bude věnována nejen pobytům za účelem studia, ale i praktickým stážím studentů, které jsou součástí studijních programů.
- Získávání zahraničních studentů a akademických pracovníků
O možná podpora účasti na vybraných veletrzích se vzdělávací tematikou,
O stipendia pro nadané studenty - zejména v doktorských studijních programech, případně v programech magisterských.
5. Společné studijní programy
Příprava studijních programů vedoucích ke dvěma diplomům nebo společnému diplomu ("double degrees", "joint degrees"), včetně magisterských studijních programů podávaných v programu Erasmus Mundus, a spolupráce v rámci společně vedených diplomových nebo disertačních prací.
6. Důsledné zavádění ECTS, které povede k oficiálnímu certifikátu EK "ECTS Label". Udělování dodatku k diplomu všem absolventům, automaticky, bez poplatku, v široce používaném cizím jazyce (dvojjazyčně) - získání oficiálního certifikátu EK "Diploma Supplement Label".
V oblasti kvality a excelence akademických činností
1. Podpora dalšího vzdělávání akademických pracovníků, zejména v oblasti rozvoje dovedností jak ve vlastním oboru, tak v oblasti metodologické (která se stává důležitou především pro výuku v bakalářských studijních programech a při vzdělávání dospělých). Podpora dalšího vzdělávání akademických a administrativních pracovníků v oblasti manažerské a řídicí a podpora vzdělávání vedoucího ke zvyšování počítačových a jazykových kompetencí.
2. Celoživotní pojetí vzdělávání v rámci terciárního systému vzdělávání
· Prostupnost terciárního systému mezi jednotlivými stupni vysokoškolského vzdělávání, mezi jednotlivými částmi terciárního vzdělávání:
O modularizace studijních programů v rámci celé školy či ve spolupráci s jinými školami s cílem zvýšení prostupnosti studia v různých studijních programech, s možností pozdější konečné volby studijního programu a zmenšení negativních parametrů současného stavu, např. velké neúspěšnosti ve studiu v prvních ročnících studia,
O vytvoření systému uznávání vzdělání získaného mimo vysokou školu, včetně celoživotního vzdělávání pro další studijní účely - využitím principů Lisabonské úmluvy o uznávání vzdělávání a jejich případná adaptace na podmínky celoživotního vzdělávání.
· Ve vzdělávací činnosti bude jedním z důležitých faktorů
O důraz na diverzifikovanou nabídku studia zejména v bakalářských studijních programech, přizpůsobenou zájmům a předpokladům příslušné části do nich vstupující populace, která nedovolí snižování požadavků a která povede ke zvýšení efektivity studia (poměr počtu absolventů studia a počtu studentů zapsaných do prvního ročníku, úspěšnost studentů na trhu práce apod.),
O restrukturalizace studijních programů pro přípravu učitelů ve smyslu Boloňského procesu (tj. na dvoustupňové studium a modulární formu),
O rozvoj tzv. "průřezových dovedností" (zejména dovednosti komunikační, manažerské, schopnost týmové spolupráce apod.) a důraz na jazykovou vybavenost studentů, zejména budoucích učitelů, včetně specializace pro 1. stupeň,
O inovace stávajících studijních programů zaměřená na snižování přímých kontaktních hodin výuky a jejich nahrazení moderními metodami výuky/studia.
· Podpora studijních programů, které umožní studium distanční a kombinovanou formou a tzv. virtuální mobilitu. Tato virtuální mobilita poskytne mezinárodní rozměr vzdělání i těm, kteří se nechtějí nebo nemohou účastnit klasické mobility, a to jak v pregraduální přípravě, tak v celoživotním vzdělávání.
· Další vzdělávání zaměřené na potřeby praxe a regionu
O učitelů zaměřené na zvyšování a doplnění odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů) a znalosti cizích jazyků,
O příprava a implementace programů celoživotního vzdělávání v souladu s potřebami regionu a hlavních partnerů vysoké školy (návaznost na strategii konkurenceschopnosti a rozvoje lidských zdrojů),
O podpora aktivit pro seniory.
2. Efektivní poskytování služeb (včetně poradenských služeb) studentům i akademickým pracovníkům
· Spolupráce a zvýšení návaznosti mezi sekundárním a terciárním vzděláváním, spolupráce vysokých škol se středními školami v regionu, podpora výchovného a kariérového poradenství, včetně poradenství v oblasti zavádění kurikulární reformy na všech stupních a typech škol.
3. Zaměstnatelnost absolventů, spolupráce vysoké školy s regionem a spolupráce s odběratelskou sférou
· Účast odborníků z praxe ve výuce a vhodná účast odborníků z praxe na tvorbě studijních programů a profilů absolventů.
· Spolupráce se zaměstnavateli, např. při nabídce možností práce během studia a umožnění praxe, zadání projektů, diplomových a disertačních prací.
· Usnadnění mobility studentů a akademických pracovníků za účelem praktických stáží v podnicích, tvůrčího volna atd.
4. Řízení a integrace vysokých škol
· Profesionalizace řízení (počínaje profesionalizací řídicích, administrativních a organizačních činností).
· Zavádění integrovaných řídicích systémů (využívání informačních technologií).
· Kultivace řídicích a rozhodovacích procesů a procesů distribuce klíčových informací.
· Implementace a zhodnocení dobrých zkušeností
O výměnou zkušeností týkajících se organizace a řízení vysoké školy,
O kontrolní činností na vysoké škole a využitím auditů.
· Integrované projekty v rámci rozvoje struktury vysoké školy (rozvojové projekty)
O integrace akademických činností v rámci jedné vysoké školy, integrace akademických činností mezi vysokými školami,
O mezioborové projekty a studijní programy (např. vznik společných programů na národní úrovni).
5. Infrastruktura vysokých škol
· Rozvoj a obnova materiálně-technické základny (infrastruktury).
· Zajištění potřebných materiálně-technických podmínek pro realizaci akreditovaných studijních programů.
· Budování společných oborových laboratoří celouniverzitního charakteru (s využitím pro studenty více fakult, resp. vysokých škol) především v oblasti přírodovědných a technických oborů).
· Zkvalitnění procesů řízení a výuky rozvojem a intenzivnějším zaváděním systémů informačních a komunikačních technologií.
6. Zajišťování kvality činností realizovaných na jednotlivých vysokých školách. Podpora činností vedoucích k rozvoji kultury kvality
· Rozvoj komplexních systémů vnitřního hodnocení kvality.
· Podpora vhodného vnějšího hodnocení různými institucemi, včetně mezinárodních (např. EUA nebo profesní organizací), spojeného s následným zveřejněním výsledků hodnocení a odstraněním zjištěných slabých stránek. Provázanost vnějšího hodnocení s vnitřním systémem hodnocení instituce.
· Využití výsledků hodnocení pro optimalizaci parametrů činnosti školy.
V oblasti kvality a kultury akademického života
1. Sociální záležitosti studentů a zaměstnanců
· Efektivní poradenské služby (pro uchazeče o studium, studenty i akademické pracovníky).
· Reforma stipendijního systému.
· Profesní a osobní rozvoj zaměstnanců (např. kurzy zaměřené na zvyšování jazykových a počítačových kompetencí, problematiku duševního vlastnictví a získávání patentů, na management, podnikání a zakládání firmy apod.).
2. Podpora znevýhodněných skupin studentů
· Limitování různých forem sociální a kulturní exkluze (realizace přípravných kurzů ke studiu, stipendia apod.).
· Péče o zdravotně handicapované (bezbariérové prostředí, speciální studijní pomůcky a opory atd.).
· Celoživotní vzdělávání výše uvedených skupin, které umožní jejich kvalitnější zapojení do společnosti.
Součástí Aktualizace je "Vyhlášení rozvojových programů na rok 2006" ze dne 3. června 2005.
V Praze dne 23. srpna 2005
JUDr. Petra Buzková, v. r.
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy