Před koncem roku 2020 zveřejnila Evropská komise dokument s názvem A European Approach to Microcredentials. Touto iniciativou reaguje na stále rostoucí potřebu celoživotního vzdělávání s ohledem na dynamické proměny trhu práce, strukturální proměny ekonomiky a rychlý technologický a společenský rozvoj. Tzv. microcredentials jsou novým pohledem na rekvalifikační kurzy a další kurzy celoživotního vzdělávání, které by v budoucnu měly získat jednotný mezinárodní rámec a být tak lépe uznatelné i v zahraničí.
Kurzy pro zvýšení a prohloubení kvalifikace pracovníků nejsou nic nového pro české vysoké školy ani další poskytovatele vzdělávání. Microcredentials pro ně tedy neznamenají nové úkoly, ale systémové ukotvení stávajících aktivit, které má přispět k jejich rozvoji a zvyšování kvality a relevance. Sjednocení formátu certifikátů o absolvování kurzů má podpořit jejich přenositelnost, transparentnost, ochranu proti podvodům a zlepšení jejich uznávání pro akademické účely i pro potřeby zaměstnavatelů na národní i mezinárodní úrovni.
Microcredentials jsou kompatibilní i s Národní soustavou kvalifikací ČR a mohou sloužit i jako nástroj validace informálního učení. Mezinárodně uznatelné certifikáty tedy budou moci získat i ti, kdo si znalosti a dovednosti osvojí samostudiem nebo v praxi a prokáží je u zkoušky, kterou zajistí například autorizovaná firma nebo vysoká škola.
Evropský přístup k microcredentials, stejně jako celá oblast celoživotního vzdělávání, je v souladu s prioritními cíli Strategického záměru ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021. Ministerstvo se tedy se záměry Komise identifikuje a bude i nadále spolupracovat na jejich dopracování a implementaci.