Rozhodování o žádostech v daném správním řízení probíhá na základě podané žádosti vlastnoručně podepsané žadatelem a originálů nebo úředně ověřených kopií potvrzení o studiu.
Při podání žádosti elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu ministerstva je nutné předložit žádost a potvrzení o studiu jako elektronický dokument s právním účinkem originálu, tj. opatřený uznávaným elektronickým podpisem nebo s právním účinkem ověřené kopie, tj. jako výstup autorizované konverze listinného originálu dokumentu. Jiné formáty, včetně dokumentů zasílaných e-mailovou adresou ministerstva jako běžné přílohy (např. skeny nebo obyčejné pdf dokumenty), nemají zákonem předepsanou povahu.
Při jednání s žadateli je upřednostňován kontakt:
1. písemný:
prostřednictvím doručovatele poštovních služeb na adresu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Odbor vysokých škol (PPSVS)
Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
prostřednictvím osobního podání do podatelny Ministerstva (Karmelitská 5, Praha 1 – Malá Strana) výhradně v uvedených dnech a hodinách při dodržení hygienických opatření:
- pondělí a středa v časech od 7.30 hod - 17.00 hod.
- úterý a čtvrtek v časech od 7.30 hod - 15.30 hod.
- pátek v čase od 7.30 - 14.00 hod.
- bezpečnostní přestávka od 8.30 hod - 9.30 hod.
Bližší informace na https://www.msmt.cz/ministerstvo/provoz-podatelny-a-podminky-prijimani-dokumentu
2. elektronický:
prostřednictvím zprávy zaslané na e-mail: posta@msmtcz
Ministerstvo upozorňuje, že podání žádosti, které je učiněno e-mailem bez výše uvedených formálních náležitostí, je podle § 37 odst. 4 správního řádu podáním neformálním, tj. bez právního účinku, a k takovému podání ministerstvo nepřihlíží a není povinno žadatele vyzvat k odstranění jeho nedostatků.
prostřednictvím zprávy zaslané do datové schránky: vidaawt
Podání žádosti prostřednictvím datové schránky lze činit pouze jménem jejího držitele: tzv. fikce podpisu je podle § 18 odst. 1 a 2 zákona č. 3/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů (dále je „zákon o elektronických úkonech), vyhrazena jen pro úkony (podání) z vlastní („své“) datové schránky – tzn. podání z vlastní datové schránky fyzické osoby nahrazuje výhradně vlastnoruční podpis držitele této datové schránky, nikoliv však podpisy jakýchkoliv jiných osob.
3. telefonický kontakt:
prostřednictvím telefonických konzultací výhradně v uvedených dnech a časech na telefonním čísle:
+ 420 234 812 255
Pondělí 9 - 11 hodin a 14 - 15 hodin
Středa 9 - 10 hodin
Osobní návštěvy ve věci vedených řízení jsou možné po předchozí domluvě při dodržení hygienických opatření.
Ministerstvo upozorňuje, že elektronická forma doručení žádosti a jejích příloh (e-mail, datová schránka) bude akceptována, jestliže budou příslušné dokumenty v souladu se zákonem č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů, opatřeny uznávaným elektronickým podpisem, nebo budou v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, výstupem autorizované konverze (CzechPoint).
Pokud jsou k podání, které je doručováno prostřednictvím datové schránky podatele připojeny další dokumenty v elektronické podobě, které mají sloužit jako podklad pro rozhodování správního orgánu (Ministerstva), tj. např. náležitosti žádosti či jiné listiny předkládané podatelem (potvrzení o studiu a další), mají tyto dokumenty v elektronické podobě právní účinky jako ověřená kopie dokumentu pouze v případě, že jde o výstup autorizované konverze, tzn., že bude daný dokument opatřen ověřovací doložkou v souladu s § 22 zákona o elektronických úkonech.
Pokud je dokument v elektronické podobě připojen „obyčejně“ k podání, které je doručováno prostřednictvím datové schránky podatele, má stejné účinky jako obyčejná neověřená kopie; další dokumenty doručované v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky podatele pak mají právní účinky originálu v případě, že jsou opatřeny uznávaným elektronickým podpisem v souladu se zákonem č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů (popř. podle zákonů země původu instituce, která dokument vydala).
Ministerstvo žadatelům tímto rovněž sděluje, že řízení o podaných žádostech o posouzení postavení vysokoškolského studia v cizině je vedeno standardně bez omezení; Ministerstvo žádosti průběžně posuzuje, v případě, že žádost nemá nedostatky je bezodkladně vydáno rozhodnutí, v případě, že žádost vykazuje nedostatky, pro které ji nelze vyřídit, Ministerstvo o tomto vyrozumí žadatele na e-mail uvedený v jeho žádosti (viz formulář žádosti).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozhodná kritéria pro posuzování studia v cizině
Za studium postavené na roveň studiu na vysokých školách v České republice lze uznat pouze, pokud jsou splněny všechny čtyři níže uvedené body :
1) Studium na vysokých školách v bakalářském, magisterském a doktorském studijním programu v dané zemi.
2) Studium na vysokých školách v cizině, tj. studium na zahraniční vysoké škole, jehož výuka se uskutečňuje na území cizího státu.
3) Studium na akreditované vysoké škole v akreditovaném studijním programu v dané zemi. Zda je vysoká škola v dané zemi akreditována, je možné ověřit prostřednictvím sítě informačních středisek ENIC-NARIC.
4) Studium na území České republiky poté, co zahraniční vysoké škole nebo
její pobočce bude uděleno oprávnění působit na území České republiky jako mimoevropská zahraniční vysoká škola nebo
její pobočka nebo poté, co bude splněna informační povinnost zahraniční vysoké školy nebo její pobočky sídlící na
území státu Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru a Švýcarské konfederace.
Za studium nelze uznat:
a) Jazykové kurzy
b) Přípravné kurzy
c) E-learningové kurzy
d) Studium na neakreditované vysoké škole.
Způsob podání a náležitosti žádosti: Žádost lze podat osobně v úředních hodinách na podatelnu nebo zaslat poštou na adresu Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor vysokých škol (30), Karmelitská 529/5, 118 12, Praha 1 - Malá Strana. K žádosti je nutné doložit: Vyplněný a podepsaný formulář, aktuální potvrzení o studiu (originál nebo úředně ověřenou kopii) s uvedeným přesným datem zahájení studia a akademickou kvalifikací a případně plnou moc. Plná moc musí být doložena ke každé žádosti v případě, že rozhodnutí bude odesílano na jiné jméno, než na jméno studenta (na kartičku zplnomocnění vydávanou Českou poštou není možné zásilku od MŠMT obdržet). Plná moc nemusí být úředně ověřená.
Pokud podklady k žádosti nejsou v české, slovenském nebo anglickém jazyce, je potřeba doložit i úřední překlad. U žadatelů, kteří studují ve Spojených státech amerických, je potřeba k žádosti doložit formulář I-20 nebo F-1. Žádost i podklady je nutné podat fyzicky (osobně na podatelnu nebo poštou), elektronické podaní je možné pouze se zaručeným elektronickým podpisem.
U již podaných žádostí, ke kterým budou vyžadovány doplňující dokumenty, je možné je zaslat prostřednictvím e-mailu s nutnou autorizovanou konverzí nebo se zaručeným elektronickým podpisem.
Ministerstvo školství požaduje vyšší ověření potvrzení o studiu či diplomu v případě ukončeného studia (tj. ověření pravosti podpisů a otisků razítek otištěných na potvrzení o studiu či diplomu prováděné zpravidla ministerstvem zahraničních věcí státu, v němž má sídlo zahraniční vysoká škola, která doklad vydala), a následnou superlegalizaci příslušným zastupitelským úřadem České republiky, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak (výjimky z povinnosti superlegalizace stanoví smlouvy o právní pomoci a Haagská úmluva – viz níže). Ověření se nevyžaduje u potvrzení o studiu či diplomu vystavených v zemích, které uzavřely s Českou republikou smlouvu o právní pomoci: Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Francie, Gruzie, Jemen, Chorvatsko, Korea (KLDR), Kuba, Kypr, Kyrgyzstán, Maďarsko, Makedonie/FYROM, Moldavsko, Mongolsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Ruská federace, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Sýrie, Španělsko, Švýcarsko, Ukrajina, Uzbekistán, Vietnam.
Dle tzv. Haagské úmluvy se mezi signatáři nevyžaduje superlegalizace listin zastupitelským úřadem, ale postačuje vyšší ověření tzv. Apostilou, kterou vystavuje pověřený orgán státu, v němž byl diplom vydán (tzv. apostilní úřad).
Seznam apostilních úřadů je k dispozici na stránkách Haagské konference na: http://hcch.e-vision.nl (Authorities, per Convention, úmluva číslo 12, přímý odkaz: http://hcch.e-vision.nl/index_en.php?act=conventions.authorities&cid=41).
Rozhodnutí vydávané na základě žádosti se vydává na celé období studia pouze jednou a je platné po celou dobu studia. Nové rozhodnutí se vydává pouze v případě změny školy nebo oboru.
K žádosti pro důchodové účely je nutné doložit úředně ověřenou kopii diplomu, úřední překlad (pokud
diplom není v anglickém, německém nebo slovenském jazyce) a potvrzení o vyslání ke studiu (viz odkaz níže
na Akademickou informační agenturu).
Kontaktní osoby: Mgr. Lucie Volmutová, Ing. Adriana Knuthová
E-mailový kontakt: posta@msmtcz
Telefonické konzultace v rámci žádostí jsou možné na čísle +420 234 812 255 v následující dny a hodiny:
Pondělí: 9 - 11 hodin a 14 - 15 hodin.
Středa: 9 - 10 hodin.
Osobní konzultace jsou možné pouze po předchozí domluvě.
Formuláře ke stažení:
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_WORD.docx
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_PDF.pdf
Plná_moc_formulář.docx
Žadatelé, kteří potřebují doložit dokument na ČSSZ o tom, že byli ke studiu vysláni před
rokem 1989, naleznou potřebné informace na webových stránkách Domu zahraniční spolupráce (Akademická informační
agentura), která požadovaný dokument vystavuje. Nejprve je nutné požádat o vystavení dokumentu o vyslání a následně
podat žádost o vydání rozhodnutí na MŠMT.