Vzdělávání žáků cizinců řeší §20 školského zákona, problematika těchto žáků je v kompetenci NIDV. Žáci s odlišným mateřským jazykem, kteří budou mít speciální vzdělávací potřeby, které mohou být ve spojitosti se znalostí, případně neznalostí jazyka, budou od 1. 9. 2016, patřit do skupiny žáků s odlišnými životními podmínkami a z odlišného kulturního prostředí, budou mít nárok na podpůrná opatření. Jedná se zejména o podporu výuky českého jazyka, rozsah je uveden v příloze č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., podpora je pro žáky MŠ, ZŠ i SŠ. Současně tito žáci mají nárok na podporu v přípravě na školu od 2. stupně PO, pedagogické intervence, pokud to bude třeba, tak mohou obdržet všechna podpůrná opatření jako žáci majoritní populace.
Žáci cizinci
Rád bych se zeptal v souvislosti se změnou § 16 školského zákona na vzdělávání jedné
konkrétní skupiny žáků – žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Zajímalo by mě, jakým způsobem se změní vzdělávání
těchto žáků poté, co vejde v platnost novela školského zákona zavádějící společné vzdělávání na školách, k čemuž by
mělo dojít 1. září 2016: Jaká podpůrná opatření budou moci školy při práci s těmito žáky využít? Do jaké kategorie
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tito žáci patří? Existují diagnostické nástroje pro určení vzdělávacích
potřeb těchto žáků? Jsou na tuto skupinu žáků připravena školská poradenská zařízení, která dávají školám doporučení
pro uplatnění podpůrných opatření? Jakým způsobem bude vzdělávání žáků s OMJ financováno ze strany MŠMT (především v
období září-prosinec 2016, na které zatím není vypsán žádný rozvojový program). Sleduji pečlivě všechny informace
týkající se společného vzdělávání, metodické průvodce, vyhlášky, opatření, newsletter MŠMT, a ve všech těchto
materiálech se píše o různých skupinách znevýhodněných žáků (žáci se sluchovým postižením, s lehkým mentálním
postižením, s vadami řeči atp.), ale nenašel jsem žádná doporučení, výukové postupy ani jiné informace pro práci se
žáky s OMJ. Zdá se, že s touto skupinou žáků jako by se v materiálech ke společnému vzdělávání téměř nepočítalo.
Jakožto koordinátor integrace na základních a mateřských školách na MČ Praha-Libuš, kde tvoří žáci s OMJ
(děti-cizinci a děti z národnostních menšin) značnou část všech žáků (10 % - 30 % všech žáků), je pro nás vzdělávání
této skupiny žáků zcela zásadní a rádi bychom proto měli dostatečné informace o tom, jak k ní po zavedení společného
vzdělávání na školách přistupovat. Prosím tedy o informace na toto téma, případně o informaci, kde je mohu
najít?