Hlavním důvodem vzniku Bílé knihy terciárního vzdělávání je, že české vysoké školství potřebuje změnit. Přestože podle ministerstva školství prošlo terciární vzdělávání od roku 1989 mnoha významnými změnami, trpí stále zásadními nedostatky.
Ajedna z nejpodstatnějších slabin? Podle hlavního autora chystané vysokoškolské reformy Petra Matějů jsou fakulty a univerzity stále uzavřeny pro studenty ze sociálně slabých rodin. A navíc: „prostupnost" mezi jednotlivými stupni vzdělání a školami je omezená. Také proto se české vysoké školy neobjevují na předních místech mezinárodních hodnocení.
Při tom posledním, ve kterém sestavuje agentura THES - QS World University Rankings žebříček pěti set nejlepších univerzit na světě, se nejlépe z českých univerzit umístila Karlova Univerzita. Skončila ale až na 206. místě. Rok před tím byla o něco horší: 248.
Před pražskou univerzitou jsou akademické stánky všech západoevropských zemí, i univerzity australské, novozélandské, malajské a indické. Žebříčku už po několikáté po sobě vévodí nejžádanější škola na světě, kterou je americká Harvard University. Těsně ji následují další dvě americké univerzity, a to Stanford a Berkeley. Až čtvrté místo náleží evropské škole: britské Cambridge.
„Chce-li česká ekonomika obstát v konkurenci ostatních znalostních společností, musí se systém terciárního vzdělávání změnit," upozornil Matějů.
***
Žebříček nejlepších univerzit světa
1. Harvard Univ.
2. Stanford Univ.
3. Univ. California - Berkeley
4. Univ. Cambridge
5. Massachusetts Inst. Tech.
6. California Inst. Tech.
7. Columbia Univ.
8. Princeton Univ.
9. Univerzita Chicago
10. Univerzita Oxford
11. Yale Univ.
12. Cornell Univ.
13. Univ. California - Los Angeles
14. Univ. California - San Diego
15. Univ. Pennsylvania
...
206. Karlova univerzita