II.
Předkládací zpráva
Národní politika výzkumu a vývoje České republiky na léta 2004 - 2008, která byla schválena vládou usnesením č. 5 ze dne 7. ledna 2004, určila strategii výzkumu a vývoje naší země ve střednědobém horizontu. Především se soustředila na vytýčení národních priorit výzkumu a vývoje a určila nástroje k jejich realizaci na národní úrovni. Tento koncepční materiál rovněž přihlíží k mezinárodním aspektům, především vztahu národní politiky výzkumu a vývoje (VaV) a Lisabonské strategie [1] . Cíle této strategie lze stručně shrnout jako dosažení vysoce konkurenceschopné ekonomiky v rámci EU založené na znalostní společnosti a schopné trvalého růstu při zachování sociální soudržnosti. Hnací silou plnění této strategie jsou výzkum a vývoj, které by měly být intenzivněji podporovány z veřejných i soukromých zdrojů. Do roku 2010 mají být splněny Barcelonské cíle[2]: zajistit na národní úrovni 1% HDP z veřejných zdrojů a 2% HDP ze soukromých zdrojů na výzkum a vývoj. Vedle sdělení Evropské komise "Více výzkumu pro Evropu: Vzhůru ke 3% HDP" COM (2002) 499 je nejdůležitějším dokumentem Evropské komise k investování do výzkumu za účelem podpory Lisabonské strategie sdělení "Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu" COM (2003) 226 (dále jen Akční plán pro Evropu). Toto sdělení zahrnuje řadu opatření na vytvoření kvalitních rámcových podmínek nutných k vytvoření příznivého investičního prostředí ve VaV. Rada Evropské unie schválila hlavní poslání tohoto akčního plánu ve svém usnesení ze dne 22. září 2003 a naléhá tímto usnesením na členské státy, aby zajistily plnění konkrétních opatření vyplývajících z Akčního plánu pro Evropu. [3] Platná národní politika zohlednila řadu cílů Akčního plánu pro Evropu a navrhla 22 opatření, která aplikují strategii uvedenou v akčním plánu na domácí podmínky.
Výše veřejných výdajů na VaV a reforma veřejných financí posílila motivaci orientovat se více na nepřímou podporu než dosud a pokusit se vytvořit vhodné rámcové podmínky pro investice do výzkumu, vývoje a inovací ze soukromých zdrojů. Proto vláda schválila svým usnesením č. 513 ze dne 26. května 2004 materiál "přístup České republiky k materiálu Investovat do výzkumu: Akční plán pro Evropu a k dalším dokumentům Evropské unie pro oblast výzkumu a vývoje". Tento dokument stanovil jednotlivé konkrétní úkoly implementující všechna opatření akčního plánu a stanovil odpovědnost za jejich plnění. Implementace 80 opatření je však časově a organizačně velice náročná. Navíc se jedná o opatření různé důležitosti pro Českou republiku. Z tohoto důvodu vláda uložila výše uvedeným usnesením č. 513/2004 určit a rozpracovat prioritní opatření Akčního plánu pro Evropu. Pracovní skupina složená z odborníků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Rady pro výzkum a vývoj, Akademie věd České republiky (AV ČR), Technologického centra AV ČR a Asociace výzkumných organizací vybrala na výjezdním zasedání v Telči, které proběhlo ve dnech 21. - 22. července 2004, celkem 15 prioritních opatření akčního plánu.
V následujícím období byla tato opatření rozpracována s využitím řady nových materiálů, především sdělení, případně nařízení a směrnic Evropské komise, respektive Rady Evropské unie. V oblasti migrace výzkumných pracovníků z třetích zemí bylo opatření 3 koordinováno s přípravou směrnice Rady Evropské unie o zvláštním postupu při přijímání příslušníků třetích zemí za účelem vědeckého výzkumu, kterou bude Česká republika v dohledné době po schválení konečné verze implementovat. V oblasti srovnávání VaV České republiky se zahraničím byly stanoveny Nařízením Evropské komise č. 753 ze dne 22. dubna 2004, které implementuje rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1608/2003 EC, o statistice výzkumu a technologií, základní indikátory srovnávání. Dále předkládaný materiál zohlednil, především v opatření č. 4, připravovanou Koncepci reformy vysokých škol (schválená vládou usnesením č. 1201 z 1. prosince 2004) a materiál "Hodnocení výzkumu a vývoje", který vláda schválila svým usnesením č. 644 ze dne 23. června 2004 (především v opatření č. 4 a v opatření č. 5). Předkládaný materiál nemá žádný bezprostřední dopad na veřejné rozpočty, navrhovaná opatření se týkají buď využití stávajících prostředků (například tématická orientace strukturálních fondů) nebo se netýkají financování. Materiál nemá dopady na otázku rovnosti mužů a žen a netýká se postavení fyzických osob ve smyslu čl. IV, odst. 6 jednacího řádu vlády.
Návrh materiálu byl zaslán resortům, které by měly odpovídat za jednotlivá opatření, ještě v průběhu dokončování tohoto dokumentu, v rámci koordinace přípravy resortních politik výzkumu a vývoje, která vychází z usnesení vlády č. 5 ze dne 7. dubna 2004. Proto mohou příslušné resorty ještě zohlednit prioritní opatření Akčního plánu pro Evropu ve svých resortních koncepcích a předkladatelé zase mohli zapracovat názory zainteresovaných resortů v závěrečné verzi předkládaného materiálu.
Návrh byl předložen do meziresortního připomínkové řízení dopisem ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 8. prosince 2004 se žádostí o zaslání připomínek do 21. prosince 2004. Z celkem 35 obeslaných připomínkových míst došlo ve stanoveném termínu 30 připomínek z 8 připomínkových míst; vyjádření dalších 17 připomínkových míst byla bez připomínek a dalších 10 připomínkových míst se nevyjádřilo. K materiálu bylo uplatněno 5 zásadních připomínek Ministerstva financí ČR a Českého statistického úřadu, které byly akceptovány a podle nichž byl text upraven nebo doplněn. Připomínky jednotlivých resortů byly převážně akceptovány a zapracovány do textu materiálu. Materiál je v souladu s jednacím řádem vlády a je předkládán vládě bez rozporu.